London Calling: Veel verliezers, paar winnaars
De crisis kwam uit het niets maar heeft grote gevolgen. Veel leiders in onze industrie spraken terecht over het enorme effect dat de coronacrisis heeft op de medewerkers in de vele mediabedrijven. Je zult maar één van de freelancers zijn waar onze wereld er zovelen van kent en ineens zonder werk en inkomen zitten. Zij zijn de echte verliezers in deze trieste tijd.
Maar ook de vele en diverse mediabedrijven in binnen- en buitenland hebben intense zorgen. Vooral de bedrijven die grotendeels afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten worden hard getroffen. De audiovisuele advertentiemarkt doet vrijwel door geheel Europa hetzelfde: krimpen met 40 tot 50%. Dat zijn ongekende ontwikkelingen waar geen bedrijfsmanager een scenario voor klaar heeft liggen. Trotse broadcasters al ITV, RTL, TF1 en ProSieben Sat1 lijden als nooit tevoren. De aandelenprijs van de meeste van deze bedrijven ging door tweeën. Het is alle hens aan dek om de gevolgen zoveel mogelijk te beteugelen en dat gaat niet altijd op fraaie wijze.
Bedrijven die verderop gepositioneerd zijn in de food chain hebben daar dagelijks mee te maken: producties worden afbesteld (met name in de sportmarkt), soaps staan stil en grote studioproducties kunnen met de anderhalvemeterregel niet meer worden gerealiseerd. Dat is heel slecht nieuws voor content providers en nog slechter nieuws voor facilitaire bedrijven. Content providers hebben een redelijk flexibel businessmodel en kunnen snel in de kosten snijden, facilitaire bedrijven hebben veel vaste kosten en kunnen geen kant op.
SVOD operators
melden opmerkelijke groeicijfers
Het is een ongekende ontwikkeling in televisieland: er is de laatste tijd nog nooit zoveel tv gekeken en tegelijkertijd zijn de commerciële inkomsten in onze markt nog nooit zo hard ingezakt. Het heeft ons allen enorm verrast. Maar er zijn ook winnaars in deze benarde tijden. Allereerst uiteraard de video on demand-bedrijven. Disney meldde dat Disney+ binnen een half jaar nu al meer dan 50 miljoen abonnees heeft, een megasucces.
Ook andere SVOD operators melden opmerkelijke groeicijfers. De echt grote winnaar lijkt Netflix te worden, het first mover voordeel wordt eens temeer werkelijkheid. Het aantal abonnees in het eerste kwartaal van dit jaar steeg met ruim 15 miljoen. Het aandeel Netflix spoot omhoog naar 425 dollar, waarmee het bedrijf voor het eerst een marktkapitalisatie heeft die hoger is dan Disney, waar het alle hens aan dek is door problemen bij de pretparken en de filmdivisie.
Er zijn ook niet zo voor de hand liggende winnaars. Door de tuimeling van media-aandelen op de beurs zijn mediabedrijven spotgoedkoop geworden. Het Italiaanse Mediaset heeft zich voorgenomen een Europese speler te worden en is al een tijdje bezig aandelen Pro Sieben Sat1 op te kopen. Drie jaar geleden deed dit aandeel ruim 40 euro, nu nog maar 8!
Mediaset zit voor een dubbeltje op de eerste rang en kan zomaar een belangrijke Europese speler worden. Dat is een wel zeer onverwachte mogelijke winnaar in deze vreemde tijden, waarin niet content maar cash king is.
Oege Boonstra