London Calling: VOD-chaos
De VOD-initiatieven buitelen over elkaar heen. Het eerste kwartaal van dit jaar behoort in Nederland toe aan Viaplay, dat met een kostbare campagne de Nederlandse consument voor zich wil winnen. De aanschaf van de Formule 1-rechten is het breekijzer dat voor brede penetratie van de VOD-service moet gaan zorgen.
Het is de Scandinaviërs ernst, ze schuwen het risico niet. Tegelijk wil ook HBO Max de Nederlandse consument aan zich verplichten. HBO komt met een volle catalogus aan rechten en hanteert het prijswapen stevig bij haar introductie. De volledige Warner Bros.-catalogus, die zo premium is als het maar zijn kan, wordt op deze opmerkelijke wijze aan de Nederlandse consument gepresenteerd. Met minder marketing-geweld, maar HBO is natuurlijk wel een merknaam die de Nederlandse consument zal interesseren.
Marktleiders Netflix en Videoland reageren direct op de introductie van de nieuwe concurrenten en bestellen dramaseries en aanverwante artikelen of het warme broodjes zijn. Ze gaan door de nieuwe concurrenten wel vertraging in hun groei ervaren, maar zullen zich ongetwijfeld heftig verweren. De Nederlandse producenten moeten zich in de handen wrijven, want de vraag naar in Nederland geproduceerde content is nog nooit zo groot geweest.
De consument
moet door de
bomen het bos
niet meer zien
In het buitenland gaat het niet anders. In Londen zette ITV een opmerkelijke stap. Programma’s die nog lang niet op zender te zien zijn, worden gelanceerd op de nieuwe VOD-service ITV X. Een opmerkelijke stap, want de traditionele televisiebusiness zou er best een klap van kunnen krijgen. Bovendien gaat ITV op deze wijze concurreren het haar eigen Britbox, de VOD-dienst die in samenwerking met de BBC en Channel 4 is ontwikkeld. De consument moet door de bomen het bos niet meer zien.
In Duitsland ook stormachtige ontwikkelingen. Amazon is daar marktleider en laat Netflix op abonnee-aantallen ruim achter zich. RTL gaat onverstoorbaar verder met het bouwen van haar recent nieuw gebrande RTL+ platform. De introductie van de nieuwe dramaserie Sissi moet RTL+ een forse impuls geven. Analisten verwachten echter dat RTL+ op termijn toch een bescheiden derde of vierde positie in het Duitse SVOD-landschap zal veroveren.
Discovery lijkt het helemaal niet meer te weten: het lanceerde recent haar eigen netwerk Discovery+, is mede-aandeelhouder (met P7S1) in Joyn en is over enige tijd ook eigenaar van HBO Max, dat op 8 maart is gelanceerd. Dat is wel op heel veel paarden wedden.
Tenslotte experimenteren vooral broadcasters volop met vormen van AVOD, die hun SVOD-aanbod moeten complementeren. ITV trekt daarbij de Europese kar, maar ook andere broadcasters volgen deze route volop. Geen onlogische stap en een goede weg om VOD voor consumenten betaalbaar te houden.
Steeds meer broadcasters zullen deze kant op gaan, waarbij ze hun eigen merknaam in de strijd gooien. Gezamenlijke SVOD-platforms als Britbox, Salto, NLZIET en Streamz worden het slachtoffer van deze ontwikkeling. Kortom, in deze stormachtige groeifase van video on demand is het chaos troef. De winnaars in Europa? Misschien toch de first movers, Netflix en Amazon…
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers