London Calling: Winstwaarschuwing
Het gezegde ‘wat omhooggaat, gaat ook weer omlaag’ is natuurlijk ook van toepassing in de audiovisuele contentmarkt. De afgelopen zes jaar hebben wij ons mogen verheugen in een ware hausse aan ontwikkeling en productie, al snel the golden years of television gedoopt. Dit jaar volgt de verwachte correctie: het regent winstwaarschuwingen bij mediabedrijven. Of het nu RTL of ProSiebenSat1 in Europa is of op wereldwijde schaal Disney, Paramount of Warner Discovery, overal is het zwaar weer.
Nadere analyse van de cijfers van deze mediaondernemingen brengt een aantal duidelijke ontwikkelingen aan het licht. De traditionele televisiebusiness heeft het moeilijk door teruglopende advertentiebestedingen: vooral in Duitsland is de markt ingestort, hetgeen een bijzonder stevig effect heeft op de financiële resultaten. In Nederland is dat nog meegevallen door de sterk gestegen GRP-prijzen, maar in ander landen wordt de stormbal gehesen.
Een ander sluipend effect is de onvermijdelijke verandering in kijkgedrag. Het Britse Ofcom, dat in tegenstelling tot ons Commissariaat voor de Media regelmatig met gedegen onderzoeksrapporten komt, rapporteerde deze maand dat de verandering van kijkgedrag ook onder oudere kijkers accelereert. De lineaire kijktijd bij 64+ liep het afgelopen jaar in Groot-Brittannië met 8% terug en dat betekent weinig goed nieuws voor broadcasters als zelfs de trouwste doelgroep minder kijkt.
Financial engineering is in
het huidige tijdsgewricht
weer interessant geworden
Nu neigen veel mediabedrijven ernaar om de cijfers er nog wat minder rooskleurig uit te laten zien als de markt toch al een beetje tegen zit. Financial engineering is in het huidige tijdsgewricht weer interessant geworden, waarbij verschillende winstbegrippen door elkaar worden gebruikt. Een beetje rommelen met de afschrijvingen op geproduceerde content lijkt veelal te worden toegepast, met als ‘hoogtepunt’ de mogelijke afschrijving die Warner Discovery nam op de reeds geproduceerde Batgirl-film. Maar de boodschap is helder: de commerciële markt zit in een dip en zoals dat vaak gaat in deze fases, zijn het publieke omroepen die consistent doorgaan met investeren. BBC Studios beleefde mede daarom een topjaar en gaat het in 2023 ook weer prima doen.
Voor alle mediabedrijven geldt echter hetzelfde: als je geen goede streamingactiviteit opzet, ben je ten dode opgeschreven. Het lastige is dat er nog zo weinig organisaties zijn die streaming kostendekkend, laat staan winstgevend, kunnen exploiteren. Deze additionele financiële last levert zowel in publieke als commerciële kringen grote problemen op. Logisch daarom dat producenten zich concentreren op hun traditionele plaats in de waardeketen: het creëren en produceren van aansprekende audiovisuele content. De vraag loopt weliswaar enigszins terug, maar dat betekent vooral dat de overspannen markt van de laatste paar jaren iets normaliseert. Een blessing in disguise voor producenten.
Bij de broadcasters is het echter alle hens aan dek: het eenvoudigst is te snijden in contentkosten, maar dat zou betekenen dat de achterstand op de meest succesvolle global streamers (Netflix en Amazon) alleen maar toeneemt. Dus neemt men de organisatiekosten stevig op de korrel, met grote reorganisaties als gevolg. Het zijn uitdagende tijden!
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers