(N)on the spot: Netflixen met games
RTL is in de wolken met het verbreken van een zeventien jaar oud kijkcijferrecord met de score van 4 miljoen+ kijkers naar de finale van The Masked Singer. RTL en ITV zullen ook in hun nopjes zijn met de eerste aflevering van alweer seizoen 11 van The Voice met meteen al 3,7 miljoen kijkers.
Maar ja, wat zeggen deze aantallen in deze coronatijd? Ik zie al maanden kijkcijferrapporten voorbijkomen met idioot hoge kijkcijfers. Ik wil geen naming en shaming doen met betrekking tot bepaalde programma’s, maar die thuisquarantaine werkt wel heel goed hoor. Het lijkt wel of men naar alles kijkt wat beweegt en geluid maakt.
Terwijl de productiewaarde van die grotere entertainmentprogramma’s met die lege tribunes er niet beter op geworden is. Natuurlijk is het een keer grappig om Anouk als een soort plat LCD-scherm (quote Ali B.) op haar Voice-stoel te zien zitten, live publiek te vervangen door schermen met thuiszitters, et cetera, maar ik mag toch hopen dat dit nu binnenkort eindelijk afgelopen is en er weer sfeer komt. Zelfs onze voetballers in die lege stadions raken van slag. Die ingemonteerde stadiongeluiden gaan me ook danig vervelen. Ik wil weer naar mijn business seat en zelf meebrullen.
En hoezo ‘hoge’ kijkcijfers? Vloggers, Tiktokkers, gamers en streamers lachen zich hier rot om. De zestienjarige Tiktokkende influencer Charli D’Amelio heeft net deze week haar 100 miljoenste volger kunnen bijschrijven! Ja, u leest het goed. En dit dansende meiske is pas bezig sinds de zomer van 2019. Als een van de grondleggers van RTL Veronique/RTL 4 kan ik u melden dat we daar al sinds het najaar van 1989 van start gingen.
Vloggers, Tiktokkers,
gamers en streamers
lachen zich hier rot om
Ik had in mijn vorige column over de commercie van vloggers al een pleidooi gehouden voor het toevoegen van branding in de muziekstreaming-industrie. Prompt besloot het Commissariaat in te grijpen en product placement aan banden te leggen in de vloggersbranche. Sorry vloggers, maar de nieuwste trend is alweer in aantocht: het Netflixen van games! Een echte game changer zogezegd.
Er komt een gigantische cloud gaming arena op ons af. Weg met alle discs en downloads. Direct vanuit de cloud gaan de games worden gestreamd. Techreuzen als Amazon, Google, Microsoft, Tencent, Huawei, Sony en recent ook al Facebook gaan hier in 2021 vol voor. Honderden titels zullen free to air verschijnen, uiteraard met vele advertentie- en sponsormodellen.
Na vloggers, Tiktokkers en streamers gaan gamers veel geld verdienen. De Amerikaan Jeremy Wang maakt momenteel al zo’n 240.000 dollar per jaar. Dat gaat gewoon een heel nieuwe bedrijfstak worden. Wellicht handig als RTL vast een Director Gaming aanstelt bij Videoland en deze trend gaat opnemen in het contentpakket. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar wellicht vast met The Voice gaan experimenteren met de gamification van de Battles. De box arena staat al in het format. Dan kunnen ze de jonge doelgroepen weer gaan bereiken, want anders Tiktokken ze allemaal de andere kant op…
Michiel Dieperink