(N)on the spot: De laatste
Dit is mijn laatste column voor BM. Tien jaar met veel plezier gedaan. Tijd voor verandering, verjonging, nieuwe inzichten en hopelijk een vrouw in mijn plaats, meneer de onvolprezen hoofdredacteur. Dat is niet seksistisch bedoeld hoor, maar ingegeven door het moment waarop ik deze laatste column schrijf.
The Voice als topmerk is ernstig beschadigd door bizarre persoonlijke verhalen. Ik ga en wil me daar inhoudelijk absoluut niet over uitlaten. Er rollen inmiddels zoveel BN’ers over elkaar heen dat ik daar absoluut verre van wil blijven. Het lijkt een grote trial by media show. Het stemt mij gewoon diep triest.
Tien jaar geleden startte ik als BM-columnist. Op een paar writers blocks na meer dan honderd columns gepubliceerd. Ontelbare merken aan programma’s gekoppeld en besproken. Met plezier geschreven. Voor het nageslacht vastgelegd onder www.nonspot.nl. Ik was tien jaar geleden ook net een paar seizoenen met klant Vodafone begonnen aan een commerciële verkenningstocht als hoofdsponsor van The Voice. In zeer constructieve samenwerking met John de Mol. Een win-win was geboren.
Het commerciële
wiel helemaal
moeten uitvinden
om The Voice voor
Vodafone van
toegevoegde waarde
te laten zijn
Het commerciële wiel helemaal moeten uitvinden om The Voice voor Vodafone van toegevoegde waarde te laten zijn. Dat is een groot succes geworden. Zowel de exposure-waarde als de return on investment qua telefoontikken waren de investering meer dan waard. Veel merken waren jaloers op de dominante en prijswinnende brandend content positie van Vodafone.
Saillant detail dat in die begintijd T-mobile met nota bene ambassadeur Ali B. in de reclameblokken zo dichtbij mogelijk probeerde te komen om ook een graantje van dit succes mee te kunnen pikken. Hoe pijnlijk de huidige situatie. Deze beide merken kwamen ook beschadigd voorbij. Naast T-mobile hebben de overige sponsors van The Voice inmiddels afstand van het format genomen. Begrijpelijk, maar een dieptepunt dit in mijn carrière nog te moeten meemaken.
Het kan en mag natuurlijk nooit zo zijn dat door een paar rotte appels zo’n sterk format beschadigd kan raken. En dat geloof ik ook niet. Het recht en The Voice zal zegevieren, maar uiteraard eerst het recht van de slachtoffers borgen.
Ik ga er dus lekker mee stoppen. Daar heb ik nog eens goed over kunnen nadenken voor het uitgezonden brandende haardvuur op SBS6 op eerste kerstdag. Van branded content naar een brandend haardvuur. Toch weer een dappere zet van SBS om vier uur lang deze non stop vorm van ‘branding’ uit te zenden.
Jullie allemaal bedankt voor het lezen en vooral ook veel dank voor jullie reacties op mijn stukjes. Mijn LinkedIn-profiel is bijgewerkt, dus ik ben te vinden om nog eens te klankborden. Het bloed kruipt gewoon door. Ik ga me nog dieper verdiepen in de wereld van de branded currencies, die zomaar weer nieuwe columns kunnen gaan opleveren. Pas goed op jezelf!
Michiel Dieperink
(michiel.dieperink@nonspot.nl)