(N)on the spot: Het spel en de knikkers
LEGO Masters, Marble Mania en de comeback van de Domino concepten. Een nieuwe formatcategorie lijkt geboren. Zullen we het toytainment noemen? Kijkers in de ban van speelgoedformats.
Moet er zelf nog aan wennen. Moet steeds denken aan een opmerking van Freek de Jonge ooit over de opening van de Flevohof: “Betaal je 25 gulden entree om naar een berg aardappelen te gaan staren …” Steevast meer dan 1 miljoen kijkers voor deze vorm van speelgoed-tv. Content volledig als gamebrand.
Mijn grijze non spotgeheugen barst weer open van dit soort cases. Zou ik boeken mee kunnen vullen. Ooit begonnen met ‘de scheve toren van Pisa’ als eindspel in Ron’s Honeymoon Quiz. Steevast uitverkocht in de speelgoedwinkels. Met LEGO als klant heb ik jarenlang legio programma’s kunnen vullen. De beste brandfit is daar als het merk logischerwijze de hero is in nieuwe formats. Neem Canon in Het Perfecte Plaatje.
Maar nu zijn de spellen zelf het format geworden. Er komt dus een heel nieuwe categorie aan. En daar worden weer goed knikkers mee verdiend. Want er zit natuurlijk veel meer achter. Marble Mania is duidelijk geïnspireerd door YouTubehit Jelle’s Marble Runs. Schijnt dat achter de schermen nog steeds gesprekken gaande zijn tussen Talpa en de familie Bakker over de rechten. Kosten noch moeite zijn gespaard. Dure graphics, thuisweddenschappen, slomo’s, zelfs Jack van Gelder is ingehuurd.
Ik rekende me
al rijk en John
stond al klaar
met de bonus
EndemolShine is overigens met Domino sneller tot zaken gekomen. De 23-jarige dominoartieste Lily Hevesh heeft de afgelopen acht jaar maar liefst 1 miljard views (!) op YouTube gerealiseerd en 3 miljoen subscribers getekend met haar dominokunstwerken. Mijn grootste gedroomde miljoenen sponsordeal voor Domino Day (in Duitsland mocht het geen D Day heten) was met de ECB in Frankfurt.
Chairman Wim Duisenberg was toen de drijvende kracht achter de introductie van de euro per 1 januari 2001. Met de Endemol-creatieven een prachtige presentatie gemaakt met alle dominovelden opgemaakt als nationale valutabiljetten. Na het omvallen zou een groot vlak met het eurobiljet te zien zijn. De uitzending in meerdere EU-landen zou in november 2000 zijn.
Ik rekende me al rijk en John stond al klaar met de bonus. Last minute besloot ECB het toch soberder te willen. Helaas. Mijn potentieel grootste sponsordeal ooit bij de toen grootste tv-productie van Nederland naar de knoppen. Het huidige record staat overigens op 4.491.863 stenen, behaald op 13 november 2009. In deze coronatijd zou het kijkcijfer weleens net zo hoog kunnen worden.
Next big thing tip voor de producenten: kijk eens naar Golden Globewinnaar The Queen’s Gambit van Netflix. 62 miljoen kijkers wereldwijd, schaakborden uitverkocht, explosieve toename vrouwen en chess.com kan de nieuwe leden niet aan. Ik zie het al voor me: grote studio vol levende schaakstukken, back to back geproduceerd á la formats als Wipe Out. En dan pitchen op Tata Steel als hoofdsponsor. In die boardroom zou ik dan nog weleens willen opdraven. Daar mogen ze me voor bellen. Het spel is op de wagen.
Michiel Dieperink