RUIS: Goed van slechtheid
In de jaren ’00 was ik als serie-binger mijn tijd ver vooruit. Ik liep fulltime door Hilversumse en Aalsmeerse productiegangen en had geen tijd om overdag mijn favoriete soap As the World Turns te kijken. Ik nam het elke werkdag op, keurig achter elkaar op een VHS, en in het weekend keek ik ze achter elkaar.
Twintig jaar later doe ik het op precies dezelfde manier met B&B Vol Liefde. Nou ja, bijna hetzelfde, want ik neem niks op – en al helemaal niet op VHS – maar kijk het op Videoland, ook met name in het weekend. Het is natuurlijk ideaal dat zenders hun programma’s op streamingdiensten gooien en je zonder enige moeite of een korrelig half weerbericht vooraf in je eigen tijd je lievelingsprogramma’s kunt kijken. Maar het heeft nadelen, waarvan het meest ernstige is dat je niet gelijk loopt met de rest van de wereld.
Dat was met As the World Turns niet zo’n ramp, want ik kende bijna niemand die dat ook keek, en bovendien waren social media in die tijd niet zo’n ding. Je hoefde in ieder geval niet panisch weg te blijven van Hyves omdat je bang was dat iemand voortijdig zou verklappen of de evil twin van een hoofdpersoon – inmiddels voor de vierde keer vertolkt door een andere acteur – uit zijn coma was ontwaakt of genezen was van zijn geheugenverlies.
Een programma als
dit in je eentje volgen,
is een marteling
Maar B&B Vol Liefde wíl je synchroon kijken met in ieder geval je vrienden, want een programma als dit in je eentje volgen, is een marteling. Ik liep dit seizoen per ongeluk even voor en appte mijn B&B Vol Liefde vriendin in capslock OF ZE NOU EINDELIJK OOK AL BIJ AFLEVERING 14 WAS. Ik moest ruggenspraak! Overleg!
Want man, man, man, wat gebeurt er weer veel in de buitenlandse Bed & Breakfasts. En ik ben niet de enige die smult: elke dag mag B&B Vol Liefde rekenen op zo’n twee miljoen kijkers en is er een marktaandeel van minstens 25%.
Iedereen heeft iets te zeggen over het programma; ook deskundigen die proberen te duiden waaróm het opnieuw zo’n succes is – en dat terwijl niemand had gedacht dat de zonnevlecht (en ‘onze eigen’ Debbie de Jong natuurlijk) van vorig jaar geëvenaard zou kunnen worden.
Natuurlijk zijn er de open deuren als ‘de kandidaten zijn herkenbaar’ en ‘de zoektocht naar liefde is universeel’, maar als tv-psycholoog van de koude grond zou ik daarnaast nog iets anders willen noemen: het is zo heerlijk vals.
Waar de logees bij Boer Zoekt Vrouw altijd beste vriendinnen worden en elkaar de wereld gunnen, staan de B&B-gasten elkaar vaak openlijk naar het leven. En nog iets, wat ik tot mijn verbazing eigenlijk nog nergens heb gelezen: de fenomenale montage. Vooral als er twee afzonderlijke evaluaties van dezelfde date door elkaar worden gesneden, is mijn dag goed.
Ik mis As the World Turns nog steeds. Het was goed van slechtheid. Maar B&B Vol Liefde maakt een hoop goed.
Suus Ruis
Suus Ruis is journalist, auteur, scenarioschrijver en RTV-kenner