Scholten Scoort: Eén megahit in de vooravond
Ik had een leuk gesprek met een Nederlandse producent die in 1999 als exportproduct met Big Brother mee was verhuisd naar Portugal. Zo is ook Rinke Rooijens namens Endemol in Polen blijven hangen. Hij trouwde met de vrouwelijke Guus Meeuwis uit Polen, een prachtige zangeres, waardoor die grauwe Oostblok-flats opeens veranderden in een stukje Côte d’azur.
Rinke is nooit meer teruggekomen en werd zelf een ‘bekende Pool’, door als tv-maker, in beeld, portretten te maken van zwaar gedetineerden, zoals Buch in de Bajes van wijlen Menno Buch. Ik had zelf lekker mee getoerd met die Poolse Guus Meeuwis, maar Rinke besloot zijn dagen te vullen in Poolse gevangenissen. Ik heb niet het idee dat UNESCO dit soort plekken ooit gaat beschermen, maar we dwalen af.
Die man in Portugal had een soortgelijk jaloersmakend verhaal dat hij in een vergadering de Portugese presentatrice van Het Spijt Me zag binnenlopen, die niet veel later zijn vrouw werd. Nu zijn in mijn ogen de Portugese kassières al pareltjes, dus werd ik door zijn beschrijving in de cruciale scène van een romcom gezogen, waar ik ABSOLUUT niet uitwilde.
Totdat hij me vertelde dat er in Portugal één megahit in de vooravond staat, waar tot nu toe geen enkele zender een antwoord op heeft gevonden.
Het was de tijd dat
ik niet wist dat
Hans Kazàn een
artiestennaam was
De opportunist in mij werd wakker geprikt. Ik krijg nu een onontdekte tv-hit te horen, dus quasi-ontspannen wachtte ik op het antwoord. The Price is Right, zei hij. Prijzenslag! WTF!!
Time-warp 1991. Ik was in een lelijke eend onderweg naar Wilp, naar het hoofdkantoor van Piet Zoomers, luxe kleding. Nadat ik was doorgebroken als publieksentertainer bij ditzelfde Prijzenslag, kreeg ik van Corine Schaling, de uitvoerend producent, de opdracht om “wat beter gekleed op de vloer te staan.”
En zo liet ik mij extreem ongemakkelijk in een groen ruitjescolbert hijsen in een pand langs de A1 richting Apeldoorn. Dit was de tijd dat er nog een opening zat in het hek aan de stationskant van het Media Park, er nog geen slagboom aan de kant van het ITV-pand was, het ITV-pand stond er nog niet. Sterker nog, ook het RTL-pand stond er niet, dat was een parkeerterrein waar de grote opdrachten van de Staatsloterijshow plaatsvonden. De tijd dat commerciële televisie het TikTok van nu was. Iedereen wilde daarbij zijn en ik dus ook.
Mijn taak was om het publiek van Prijzenslag dusdanig enthousiast te krijgen dat ze ook bij de vijfde aflevering nog steeds extreem hebberig reageerden als een wasmachine naar binnen werd gereden. Het was de tijd dat ik niet wist dat Hans Kazàn een artiestennaam was. Het was de tijd dat een finaliste de absolute hoofdprijs pakte, een volledig verzorgde reis naar Aruba! Toen Hans haar om een reactie vroeg, zei ze: “Hoe ver is dat met de bus?”
Vanaf Prijzenslag heb ik het idee dat we als jachthonden de wereld afstruinen op zoek naar dat nieuwe ding. Zoveel ideeën, zoveel pitches, zoveel afwijzingen, zoveel uren, zoveel hoop, zoveel frustratie. In Portugal niet. Daar komt een oude goochelaar tussen twee schuifdeuren op, knipoogt een keer en iedereen weet dat het goed is. Wat een (tv-)leven.
Matthias Scholten
Matthias Scholten startte zijn mediacarrière als applausmeester. Na een corporate RTL-leven bedenkt hij nu ‘leuke dingen’
Foto: William Rutten