Scholten Scoort: Even geduld a.u.b.
vrijdag 13 december 2024

Scholten Scoort: Even geduld a.u.b.

Het begon met een appje van m’n oudste zoon David: ‘zitten jullie al in Viaplay? ik ben op één of andere manier geblokkeerd’. David is 24 en dus geboren in het jaar 2000. Hij had geen geduld om af te wachten of de technische problemen opgelost zouden worden.

In mijn vorige column stond ik even stil bij een oud tv-fragment. Het Nationaal Songfestival, uit hetzelfde jaar dat mijn oudste zoon is geboren, gepresenteerd door Paul de Leeuw. Live vanuit Ahoy’ startte het programma om 21.00 uur en na een half uur stopte de live-verbinding naar de huiskamers. Alles werd zwart. Janine Roozemond was de regieassistente en kan hier smeuïg over vertellen. “De stekker was op een bizarre manier uit de regiewagen gevallen en er was daardoor geen stroom meer in de wagen. Mobiele telefoons bestonden niet, we konden ook niemand uitleggen wat er aan de hand was.” Dit soort dingen kwamen vaker voor. Dan werd voor de kijkers thuis ‘gewoon’ een tekst vertoond: Even geduld a.u.b.

Viaplay had de ‘pech’ dat deze zondag de Formule 1-race van Qatar tegelijk viel met Liverpool-Manchester City. Hun technische problemen ontstonden hoogstwaarschijnlijk dat zoveel meer abonnees dan ze hebben begroot op hetzelfde moment wilden kijken en dat ze hun servercapaciteit daar niet op hadden ingekocht of voorbereid. Dat probleem hebben we in het tweede of derde jaar van Videoland ook gehad. We moesten tonnen aan onbegrote serverkosten bijbetalen, omdat we hadden voorspeld (begroot) dat onze abonnees 3 kwartier per dag op het platform zouden verblijven, maar in werkelijkheid bleven ze gemiddeld anderhalf uur. Daar kun je op leeglopen.

Je kunt leeglopen
op onbegrote
serverkosten

Ook Ajax speelde op dit tijdstip een wedstrijd. Vroeger kon je er 100% zeker van zijn dat een live wedstrijd van Ajax altijd de hoogste kijkersaantallen haalde. Nu kijken niet alleen mijn zoons liever naar Liverpool-City, maar ook mijn eigen voetbalvrienden kiezen steeds minder vaak voor de Eredivisie en voelen zich meer verbonden met de prestaties van de Nederlandse trainer Arne Slot. En dus hebben zowel Viaplay als mijn zoon een probleem. Voor hem is Viaplay een maandelijks rib uit zijn lijf.

Toch is op het gebied van communicatie wel degelijk wat veranderd. Ik kon bijvoorbeeld ook niet op via mijn Smart TV naar Viaplay kijken, ik kreeg de melding dat ik was uitgelogd. Toen ik met mijn e-mailadres en wachtwoord probeerde in te loggen, kreeg ik een melding dat die combinatie niet klopte. Mijn vrouw probeerde op haar telefoon de Viaplay app te openen om Max te kijken, maar haar app opende überhaupt niet. En ook al heeft Viaplay onze e-mailadressen en mag het pushberichten sturen via de app, er werd door Viaplay niet gebeld, we ontvingen geen e-mail met de kalmerende tekst: Even geduld a.u.b.

Je zou bijna je abonnement opzeggen. Maar de rechten voor zowel Engels voetbal als de Formule 1 zijn voor de komende jaren vastgelegd, de abonnees hebben geen alternatief. En dus is het niet echt noodzakelijk om in geval van dit soort storingen met je abonnees te communiceren. Die liggen als junks aan het infuus van de streamerdealer en moeten soms meer dan even geduld hebben.

Matthias Scholten
Matthias Scholten startte zijn mediacarrière als applausmeester. Na een corporate RTL-leven bedenkt hij nu ‘leuke dingen’

Foto: William Rutten

Bericht delen