Scholten Scoort: Menselijkheid
Er waait een krankzinnige paradox door Silicon Valley. Alle (!) bedrijven, zowel de gearriveerde Tech-bedrijven als de honderden startups die met AI-toepassingen bezig zijn, zijn desperaat op zoek naar menselijkheid.
Volgens een rapport uit 2023 hebben meer dan 2000 AI-start- en scale-ups gezamenlijk een financiering opgehaald van 143,7 miljard dollar. Nu, begin 2025, is zowel het aantal als het bedrag minimaal verdubbeld. De robotisering is het nieuwe goud. Ook ik ben zeer vatbaar voor marketing en voel een groot verlangen om op de hoogte te blijven en met AI te kunnen werken. Ik ben bang af te haken en niet meer mee te tellen.
Recent sprak ik als human skills- en leiderschapstrainer op een event. De spreker vóór mij was net uit Amerika terug en deelde via een iPhone-fotocollage zijn bevindingen. Hij sloot af met de uitspraak dat ieder bedrijf, groot of klein, worstelt met één grote uitdaging: churn. Mensen nemen een abonnement, maar haken relatief snel weer af.
De eerste keer dat ik met dit probleem te maken kreeg, was tijdens de opstart van een RTL-datingplatform, Pepper. Ik heb nog ruzie gemaakt met mijn mede-directieleden, omdat Pepper in mijn ogen de allerslechtste titel is voor een datingplatform, maar dat terzijde. Mijn voorstel was om het All You Need Is Love te noemen, maar dan hadden we moeten delen met Endemol, en delen was in die tijd nog lastig.
Mensen op datingplatforms
blijken weilandhoppers te zijn
Mensen op datingplatforms blijken weilandhoppers te zijn. Ze grazen de database van een site af en hop, weg zijn ze, naar Lexa of zo. Later werkte dit op eenzelfde manier bij Videoland. Ze kunnen heel goed meten wat de ‘inflow’ is bij een nieuwe titel en hoeveel mensen daarvan abonnee worden.
Hoe lang ze blijven, is weer een ander verhaal. Daarvoor zijn andere elementen nodig, die de redenen om te blijven groter maken. Viaplay krijgt bijvoorbeeld veel kritiek op hun Formule 1-aanpak, maar ik blijf abonnee vanwege het Engelse voetbal. En hoe langer je blijft, hoe meer je brein denkt niet meer zonder te kunnen. En dan kan de prijs omhoog.
Steeds meer AI-bedrijven realiseren zich dat hun product alleen niet genoeg is. Er moet ‘iets’ bedacht worden om abonnees te behouden. Daarom zetten ze massaal in op human skills-trainingen voor hun developers – niet alleen voor hun marketeers, maar juist voor de mensen die de producten maken. Deze trend begint over te waaien naar Nederland, ik ervaar steeds meer aanvragen van Tech-bedrijven die de noodzaak zien om hun mensen meer menselijkheid te leren.
‘People are reasons’ is mijn motto: geen enkele beslissing wordt rationeel genomen, al willen we dat niet toegeven. Dit is een schitterende tijd, waarin het succes van de robotisering deels afhankelijk is van human skills!
PS: deze column is volledig geschreven door ChatGPT
Matthias Scholten
Matthias Scholten startte zijn mediacarrière als applausmeester. Na een corporate RTL-leven bedenkt hij nu ‘leuke dingen’
Foto: William Rutten