Taco Tackelt: Achteraf logisch
In het voorjaar van 2001, op het moment dat retail- en vastgoedgoeroes congresseerden over de teloorgang van de winkelstraat, besloot Apple met iets nieuws te komen: een winkel.
Jarenlang had men enorme marges gemaakt, mede omdat in de keten tussen fabriek en consument geen retail bestond. Experts spraken van een ‘zelfmoordpoging’. Inmiddels is een stad pas een stad als er een Apple store is. De winkels zijn niet meer weg te denken uit Apple’s businessmodel. Beursanalisten die bij opening van de eerste Apple stores een negatief koersadvies afgaven, geven dat nu als Apple in een jaar niet voldoende nieuwe stores opent. Goed voorbeeld doet goed volgen. Cool Blue is het mooiste Nederlandse voorbeeld. Na winst door ‘knock out’ op tegenstanders als de Harense Smid, Dixons, It’s en Scheer & Foppen opende Cool Blue met een glimlach winkels.
De Apple-case bewees dat een sterk aansprekend merk niet alleen in de digitale wereld sterker is, maar ook een betere uitgangspositie heeft in ‘bricks and morter’. Toen Cool Blue de stap van ‘digitaal’ naar ‘fysiek’ maakte, sprak iedereen van ‘logische vervolgestap’. Mark Twain zei het al: ‘the man with a new idea is a crank until the idea succeeds’. Een novum wordt altijd kritisch bekeken. Bij succes is het voor ‘de volgende’ een logische stap. Analyse achteraf. Makkelijk.
De samenwerking Viaplay-Talpa is een novum. Viaplay verzekert zich in Nederland van samenwerking met een partij waar één man, met tijd, op elk voorstel direct ja of nee kan zeggen. Daarbij beschikt Talpa over uitstekende lineaire distributie. Zo’n partner kan handig zijn in de strijd om nieuwe rechten – Formule 1? Samenvattingen Eredivisie? – of als je je Nederlandse operatie op enig moment wilt afstoten.
Talpa heeft bewezen
een ‘diesel’ te zijn
Talpa heeft bewezen een ‘diesel’ te zijn. Niet hip, loopt een beetje achter de markt aan, maar blijft wel onvermoeibaar op gemiddeld toerental lopen. Daarnaast sluit haar DNA steeds beter aan bij wat ik maar even noem ‘Henk en Ingrid die de boodschappen doen’. Dat maakt je niet altijd populair. Het is makkelijk om van de zijlijn te roepen dat je Peter Gillis of Johan Derksen van de buis moet halen als je in schaal 12 bij de NPO aan een talkshowtafel zit.
Talpa heeft met haar format ontwikkelafdeling én productiehuis een sterke positie aan het begin van de keten en ziet nu kans om haar zwakste onderdeel aan het einde van de keten – SBS9 – een nieuwe impuls te geven. Een paar uur na de kijker die 15,99 euro betaalt, kun je straks op een open kanaal Max Verstappen elke race zien winnen. Het ‘hippe’ Viaplay, wiens beurswaarde verdampte, heeft het ‘oubollige’ lineaire platform nodig.
Talpa is in deze deal de sterkere partij. Niet iedereen zal dat met mij eens zijn, maar één ding is zeker: de hele industrie gaat de ontwikkeling van de abonneeaantallen van Viaplay en het marktaandeel van SBS9 met grote interesse volgen. Om de constateringen dan vervolgens schaamteloos ‘logisch’ te noemen…
Taco Jelgersma