Taco Tackelt: Door data op zwart
Minstens zeven omroepen willen toetreden tot ons publieke omroepbestel. Belangrijkste kandidaten: Ongehoord Nederland, Groen en Zwart.
Sinds in 2016 de ‘religieuze ingang’ ex. artikel 2.42 Mediawet werd gesloten, heeft ons bestel nog maar één ingang. Deze is gebarricadeerd met voorwaarden, maar als je binnen bent, blijf je binnen. Veronica ging eruit en de NMO ging failliet, maar ik voorspel u dat PowNed blijft zonder te voldoen aan de ledenaantalvoorwaarde. NB: toen die voorwaarde werd gemaakt, waren er ruim anderhalf miljoen minder Nederlanders!
Over representatie of onderscheid gaat het ook niet meer. Gelovigen die zich herkennen in KRO-NCRV? Jongeren en arbeiders die zich gerepresenteerd voelen door BNNVARA? Bullshit. MAX ontplooit op verenigingsniveau activiteiten voor ouderen, de VPRO en de EO hebben nog een beetje smoel. Maar dan houdt het wel op. Vrijwel alle omroepen zijn verworden tot identiteitsloze ‘high overhead productiehuizen’ voor NPO-zenders.
De slogan van Omroep Groen is dunner dan de ozonlaag
Als omroepen productiehuizen worden, moet ik zelf toegang tot het geld regelen, zal producent Taco Zimmerman hebben gedacht voor hij het alibi ‘groen’ construeerde. De slogan ‘De eerste publieke omroep die de aarde zendtijd geeft’ op de website van Groen is dunner dan de ozonlaag. Aandacht voor ‘groen’ en ‘de aarde’ is er bij de NPO in toenemende mate en al heel lang. De EO knipte in 2007 de evolutietheorie al uit documentaires van mijn god David Attenborough.
Ongehoord Nederland heeft als enige een website mét content. Programma’s met titels als Rutte buigt diep voor criminele migrant en De Marxistische agenda achter BLM. Die programma’s zijn een zelf gegraven valkuil. De ledenteller staat op net iets meer dan 35.000. Op het YouTube-kanaal zijn het er net iets meer. Uit de programma’s spreekt meer Haagse dan Hilversumse ambitie.
Initiatief Zwart wil ‘(…) verschillende mensen zien. Met verschillende perspectieven. Op een manier waardoor je ze beter begrijpt.’ Als ze daar echt invulling aan kunnen geven, voegen ze iets toe. De NPO is ‘wit’. In programma’s als De Nieuwe Maan zie je presentatoren en gasten die te goed geïntegreerd zijn om sociale verbinding te katalyseren. Ze zijn eigenlijk net zo wit en tuttig als de gemiddelde omroepbestuurder.
Een omroep heeft meer nodig dan een plan en leden. De zegen van ChristenUnie-minister Slob. Hij besluit welke kandidaten een aspirant-status krijgen. Wat hij ook besluit, er komen ronkende talkshowtafels en ontploffende sociale media met ongehoord veel complottheorieën. Omdat de regels voor toetreding ouderwets en arbitrair zijn en de keuzes politiek.
Dat moet anders. Er is een hele goede oplossing voor moeilijke keuzes. Alle moderne organisaties doen het. Gebruik data. Schrijf een algoritme dat elk jaar analyseert of een omroep programma’s maakt met culturele- en/of maatschappelijke toegevoegde waarde. Programma’s die verdiepen, verbreden en verbinden. Programma’s die er anders niet zouden zijn omdat ze niet commercieel gemaakt kunnen worden of een doelgroep hebben die niet in staat is direct of indirect zelf te betalen.
Tot dat algoritme er is zet ik in op Zwart.
Taco Jelgersma