Taco Tackelt: Drang vs hang
Voor veel consumenten staat dit jaar in het teken van grote evenementen als EK voetbal, de Olympische Spelen en het behoorlijk zuur verlopen Eurovisie Songfestival. Het grootste ‘event’ van dit jaar in de industrie is de voorgenomen overname van RTL Nederland door het Belgische DPG Media.
“Partijen beschikken na de voorgenomen concentratie over een uniek breed media-aanbod. Dit maakt partijen extra aantrekkelijk voor adverteerders omdat partijen een one-stop-shop crossmediaal advertentieaanbod kunnen bieden.”
Bovenstaande zin komt uit het besluit van ACM waarin zij oordeelde dat voor de overname een vergunning noodzakelijk is. De zin zou evenwel ook uit de pitch van een bankier of M&A-adviseur kunnen komen. Met ‘de concentratie’ ontstaat inderdaad een bedrijf om je vingers bij af te likken.
Sterke lineaire RTL-zenders. Digitale nichezenders. De Nederlandse VOD-marktleider Videoland. Radiozenders Qmusic en JOE. Maar ook sterke titels als AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, AutoWeek, Donald Duck en meer. Ook de online présence is substantieel. Niet alleen met RTL Nieuws en websites van de printmerken, maar ook Buienradar, Independer en Intermediair behoren tot het concern. Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat de voorgenomen concentratie de mededinging op significante wijze zou kunnen beperken en daar heeft zij een punt. Ons taalgebied is klein en bij concentratie ontstaat verdrukking. Of het nu gaat om freelance-journalisten of reclame-inkopers.
Ons taalgebied is klein
en bij concentratie ontstaat verdrukking
De vraag is of het een goed idee is deze concentratie door de lokale toezichthouder te laten beoordelen. Door een West-Europese bril is bij de overname sprake van déconcentratie. Hoe lokaal is en blijft de Nederlandse markt? Er komen nieuwe spelers.
De Telegraaf – onderdeel van DPG’s concurrent Mediahuis – maakte onlangs met een FAST-kanaal haar intrede op de ‘lineaire televisiemarkt’. Als de druk die Ziggo en KPN van de opkomst van FAST-kanalen ondervinden groter wordt, komen die kanalen in lineaire basispakketten. Er komen onherroepelijk ook buitenlandse merken ons taalgebied in met video-, audio- en printproducten.
Met AI kun je nu al journalistiek bedrijven en video produceren. Binnen een paar jaar is de kwaliteit zo goed dat je met een kleine organisatie meertalige content kunt produceren. Een Nederlands gesproken CNN ligt binnen technologisch bereik. U denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen? Google even op ‘Vic Cheyenne Wyoming’. Bij de aankomende burgemeestersverkiezingen staat een GPT4 gebaseerde chatbot op het stembiljet. Ik zou niet weten waarom berichtgeving in woord en beeld over die ‘burgemeester’ of over een Nederlandse politicus niet geautomatiseerd zou kunnen worden gegenereerd…
Door DPG en RTL te laten samensmelten ontstaat een ‘Nederlandstalige’ speler die de toekomst aan kan. Het dwingt andere Nederlandse partijen zich nog beter voor te bereiden op een toekomst die wetgever en toezichthouder kennelijk nog niet scherp hebben. De industrie heeft ‘een hang’ naar groter. Mededingingswetgeving heeft ‘een drang’ naar kleiner. Die wetgeving heeft geen prospectieve component. ‘De toekomst’ komt sneller dichterbij dan ooit. ‘Lokale concentraties’ zijn niet gevaarlijk, maar noodzakelijk.
Taco Jelgersma