Taco Tackelt: Emotie, zweet en eigendom
vrijdag 31 januari 2025

Taco Tackelt: Emotie, zweet en eigendom

Op het moment dat ik deze column schrijf, weet ik niet wie Mediapersoon van het jaar 2024 is geworden. Maar ik feliciteer hem of haar bij deze. Hulde. Veel andere pagina’s in BM worden net als andere media momenteel gevuld met voorspellingen over AI. Wat moet ik als man van 51, die adviezen geeft en bescheiden investeringen doet, met die voorspellingen? In het verlengde daarvan: wat moeten mijn dochters Julia (15) en Fauve (12) ermee? Ik probeer u mee te nemen in mijn gedachten.

Jarenlang zei iedereen de toekomst zit in .Net (spreek uit: dotNet), leer c++ en C#. Je moet leren ‘coden’. Volgens Facebooks Mark Zuckerberg zijn AI-modellen inmiddels zover dat ze medio 2025 het niveau hebben bereikt van een medior developer. Als we nog een paar jaar verder zijn… U begrijpt het al, je moet niet leren ‘coden’ je moet leren welke invoer, vraag of commando je een AI-model moet geven om ‘je werk’ te doen. ‘Prompten’. Hoe slechter het model dat je gebruikt, hoe beter je prompt moet zijn. Met andere woorden: hoe beter de modellen worden… Straks kan iedereen prompten.

Hoe slechter het model dat je gebruikt,
hoe beter je prompt moet zijn

Dan maar eens kijken naar mijn plaatje van de mediabedrijfskolom waarvan ik denk iets te begrijpen. Die kolom loopt van natuurlijke én gecreëerde rechten, productie, content aggregators naar mondiale CDN’s. Daaronder volgen fysieke infrastructuur en hardware om vervolgens via user interfaces bij de consument te eindigen. Als u het spoor bijster bent, mailt u maar even. De vraag die ik mijzelf stelde is: waar in die kolom zit ‘een rol’ die niet door AI kan worden vervuld. Daar moet ik investeren en daar moeten mijn dochters straks wellicht hun brood verdienen en dus hun opleiding op afstemmen.

Mijn eerste, voor de hand liggende conclusie is dat in alle onderdelen van de bedrijfskolom minder mensen nodig zullen zijn. De ‘prompts’: schrijf een succes format/script dat voldoet aan criteria x, y, z. Schrijf een researchdocument en draaiboek voor dat format. Schrijf een overeenkomst tussen rechthebbende, producent en aggregator. Stel een releaseplan op. Schrijf de code voor een OTT-app met search en recommendation engine. Stel abonnementsvoorwaarden op, schrijf een marketingplan en maak visuals voor de reclamecampagne. Aan al die prompts voeg je natuurlijk toe: ‘analyseer eerst beschikbare data van de 3 succesvolste spelers in de markt’.

Mijn voorlopige eindconclusie is dat er een aantal rollen zijn die ‘een AI’ niet snel zal kunnen vervullen of overnemen: het zijn van een persoon met wie je een waardevolle associatieve emotionele band kunt hebben. Maker/houder van natuurlijke rechten (sport, beurskoersen et cetera). Het uitvoeren van werk waar je van gaat zweten, zoals decor timmeren, lampen ophangen en kabels graven. En last but not least het ‘zijn’ van fysieke infrastructuur én het ‘hebben’ van eigendom.

Het advies aan mijn dochters: leer presenteren, acteren of iets waarvan je gaat zweten. Investeer wat je daarmee verdient in bedrijven die natuurlijke rechten, fysieke infrastructuur en/of klanteigendom hebben. Dan maak je ook over 10 jaar nog kans om Mediapersoon van het Jaar te worden.

Taco Jelgersma

Bericht delen