Taco Tackelt: Inflatie
In de Verenigde Staten gebeurt alles net iets eerder dan in Europa. Aan de andere kant van de oceaan had men eerder een financiële crisis. De Amerikaanse overheid zette eerder dan de Europese de geldpers aan om de economie te ondersteunen. Langjarig dalende rente.
Inmiddels is er stevige inflatie. Dan moet eigenlijk de geldkraan dicht en de rente omhoog, maar dat willen overheden liever niet. Ze hebben torenhoge schulden en renteverhoging remt economische groei.
Politici in de VS zoeken nu naar andere manieren om inflatie te bestrijden en tegelijkertijd een beetje aan hun populariteit te werken. Men heeft de pijlen gericht op bedrijven die met inflatie als alibi consumentenprijzen verhogen. Bedrijven die helemaal niet meer kosten hebben, maar door een inflatiecorrectie door te voeren meer winst gaan maken. Je kunt dat als bedrijf natuurlijk alleen doen als er in je branche weinig concurrentie is en je marktmacht hebt.
Als politicus wil je natuurlijk scoren door bedrijven aan te pakken die iets maken wat veel mensen nodig hebben. President Biden heeft de vleesindustrie op de korrel. Hij heeft het over Big Meat zoals Facebook en Google Big Tech zijn. Partijen met te veel marktmacht.
We gaan elk jaar
meer betalen om
hetzelfde of
minder te zien
Volgens het Nibud kost de inflatie een Nederlands gezin € 40,00 per maand. Ook wij hebben sectoren met te weinig marktwerking en jaarlijkse prijsverhogingen. Neem de prijzen voor internet- en televisiepakketten. Providers zeggen elk jaar dat prijsverhogingen het gevolg zijn van gestegen contentkosten én inflatie.
In de praktijk gaat de gemiddelde Nederlander die zijn pakket hetzelfde houdt elk jaar meer betalen om hetzelfde of minder te zien, zoals een Amerikaan kennelijk meer gaat betalen voor dezelfde hamburger. Dit jaar raken Ziggo-abonnees de ‘gratis‘ live registraties van de Formule 1 kwijt.
Ze krijgen er ESPN1 voor terug, maar dat betaalden ze al. Partijen als KPN en Ziggo betalen namelijk sinds jaar en dag een paar euro per maand per abonnee aan ESPN of die abonnees nu wel of geen voetbalpakket afnemen. Providers berekenen dat al jaren aan u en mij door. Sigaar uit eigen doos. In het jargon heet dat ‘de voetbalbelasting’. ESPN1 zit mede daarom bij KPN en T-Mobile al jaren in het basispakket.
Als 7,8 miljoen Nederlandse huishoudens dit jaar op basis van 5% inflatie gemiddeld € 2,50 per maand meer gaan betalen voor hetzelfde basispakket internet en televisie heb je het over 234 miljoen uit een ‘corporate geldpers’. Die kun je alleen aanzetten als er een gebrek aan concurrentie is. Die 234 miljoen kan niet meer worden uitgegeven aan iets anders en is dus koopkrachtverlies, ofwel pure inflatie.
Natuurlijk zijn Ziggo en KPN, net zomin als de vleesindustrie in de Verenigde staten, direct schuldig aan de torenhoge Europese inflatie. Een politiek gedreven jacht op machtige bedrijven als substituut voor monetair beleid is dan ook onverstandig en onwaarschijnlijk.
Maar een politicus die aan zijn populariteit wil werken, kan met genoeg druk op Ziggo en KPN van de € 40,00 inflatie die het Nibud voorspelt wel een knaak per gezin afhalen.
Taco Jelgersma