‘350.000 huishoudens nemen abonnement op Viaplay’
Op 1 maart gaat Viaplay van start in Nederland. 28 februari is de laatste kans om korting te krijgen op een abonnement. Dan betaal je slechts € 99,00 voor het hele jaar.
Telecompaper verwacht dat dit voorjaar al 350.000 huishoudens een abonnement zullen hebben op Viaplay. Telecompaper doet de voorspelling op basis van een peiling onder 1.300 consumenten binnen het Telecompaper Consumer Insights Panel. Daarmee komt de nieuwkomer de markt binnen als de zesde speler van Nederland, na Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime en NPO Plus.
Viaplay is een streamingdienst die vooral live sport aanbiedt naast series en films. Vorig jaar heeft moederbedrijf NENT Group de uitzendrechten voor een aantal grote sporten verworven. De dienst start met onder meer Formule 1, Bundesliga-voetbal en PDC Darts. In augustus komt daar ook nog voetbal uit de Engelse Premier League bij.
Op basis van data uit het Telecompaper Consumer Insights Panel verwacht Telecompaper dat Formule 1 echter de grote publiekstrekker zal zijn. Uit een representatieve rondvraag blijkt dat 24 procent van de Nederlanders bereid is te betalen voor sport op tv of zijn tv-pakket ervan af laat hangen.
Van deze mensen geeft 43 procent aan bereid te zijn te betalen voor Formule 1. Alleen voor Eredivisie-voetbal zijn meer Nederlanders (57%) bereid te betalen. De groep Nederlanders die bereid is te betalen voor de andere sporten van Viaplay is kleiner, zoals Premier League-voetbal (27%), Bundesliga-voetbal (18%) en Darts (15%).
Bron: BM/Telecompaper
Lees hier het interview met contentdirecteur Filippa Wallestam van Viaplay dat is verschenen in het meest recente nummer van BM (BM+)