De grote ambitie van Van Dalen Cameraverhuur
Het was ooit het eerste cameraverhuurbedrijf in Nederland en nu – vijftig jaar later – is het nog steeds booming business voor Van Dalen Cameraverhuur. Niet dat alles hetzelfde is gebleven. De bedrijfsvoering is in handen van een nieuwe generatie en het businessmodel bestaat niet langer uit alleen de verhuur van cameraspullen.
Met Deadline Producties werd een heuse productiemaatschappij op poten gezet. Een one stop shop, realiseren eigenaars René van Dalen en Teun Driessen zich. En hoewel ze die titel liever mijden (“platgeslagen”, “te veel gebruikt”) dekt het geweldig de lading. Het zijn feestelijke tijden bij Van Dalen Cameraverhuur. Niet alleen omdat het bedrijf binnenkort Abraham ziet, maar vooral omdat de zaak op volle toeren draait. Zelfs in kwakkelende coronatijden zag het bedrijf het aantal aanvragen verdubbelen. “Er mag altijd meer bij, zoals we graag zeggen, maar we hebben echt een flinke sprong gemaakt,” aldus Driessen.
Reislustige twintiger
Sinds 2017 is Driessen voor de helft eigenaar van het bedrijf. Kort daarvoor zocht hij als freelancer een fijne werkplek en vond die bij Van Dalen. “Teun was ooit klant bij mij, dus we kenden elkaar goed. Ik zei dat-ie bij mij mocht komen zitten, leek me ook wel gezellig. Daarna ging het snel, Teun werd partner in het bedrijf en de verdeling is nu 50/50.”
Zelf bewandelt Van Dalen de gangen van het verhuurbedrijf al langer. Als reislustige twintiger vliegt hij de hele wereld over om steevast platzak terug te keren naar Nederland. Zijn vader moppert erover tegen broer Martin van Dalen, die sinds de jaren ‘70 het succesvolle cameraverhuurbedrijf runt. Met in het achterhoofd zijn naderende pensioen, besluit Martin zijn neefje een baan aan te bieden in de hoop het stokje mettertijd aan de volgende generatie te kunnen overdragen. En zo geschiedde. Van Dalen: “Ik ging in 1993 bij mijn oom aan de slag en in 2000 nam ik de zaak over. Vier maanden later verkocht ik het, na overleg met mijn oom, aan BV de Jongens, wat nu NEP is. Drie jaar later kocht ik het terug en zo begon ik in 2003 opnieuw.”
Productietak
Sindsdien wisselde het bedrijf meermaals van locatie, simpelweg omdat er meer ruimte nodig was. Vooral toen Driessen brood zag in het opzetten van een productietak. Edit suites werden opgetrokken, cameramensen en editors gerekruteerd. Zodoende kon het bedrijf plots de hele videoproductieketen bedienen: van script tot eindproduct. Driessen: “Of je nu producent bent of een bedrijf met een ideetje: voor het hele traject kun je bij ons terecht.”
“We hebben genoeg ideeën
waarmee we graag samen met
een coproducent aan de slag gaan”
Met producties voor Amazon Prime (meerdere afleveringen voor Cruising on Rail en een documentaire over de familie Nicolas en gebrandschilderd glas) en RTL 7 reeds op het palmares, een meerjarig documentaireproject, een animatieklus voor Netflix in de steigers én een stortvloed aan ideeën die louter de vertaalslag van papier naar beeld moeten maken, is het niet ondenkbaar dat een vermelding van Deadline Producties in dit blad de volgende keer in onze rubriek In Productie en net af zal zijn.
Vraag is wel: tussen de verhuurtak en de productietak, waar ligt de ambitie? Driessen: “Toen René en ik samengingen, besloten we dat we stappen wilden maken met het verhuurbedrijf. Dat is de afgelopen jaren heel hard gegaan, met elke week nieuwe klanten aan de lijn. De focus verschuift nu zoetjes aan naar Deadline Producties. Die tak moet naast de cameraverhuur komen te staan.”
Gezocht: coproducent
Onderdeel van die kentering is de facilitaire dienstverlening van Van Dalen Cameraverhuur. Driessen: “We verhuren onze mensen en spullen al een aantal jaren aan partijen als Omroep MAX, Stokvis Content, RTL, SBS en Heuvelman. En we proberen ook samenwerkingsverbanden op te zetten met partijen die onze ambities met Deadline Producties kunnen versnellen. We hebben legio ideeën op programma-, documentaire-, en dramagebied en natuurlijk de spullen, cameramensen en editors in huis. Dat is voor een andere partij, ook financieel gezien, gunstig. Tegelijkertijd komen we handen tekort: we hebben nog geen redacteuren en producers in dienst. Wat dat betreft kan een ander productiehuis ons geweldig aanvullen. En ik weet dat we op een aantal gebieden ook nog genoeg te leren hebben. Dan is het fijn als je de handen ineen kunt slaan: wij de facilitaire, zij de productionele kennis. We hebben genoeg ideeën waarmee we graag samen met een coproducent aan de slag gaan.”
Onderscheidend
Zo moet de contributie namens beide takken straks op gelijke hoogte staan, zijn Van Dalen en Driessen het met elkaar eens. “We hebben veel plannen voor de toekomst, maar de cameraverhuur zal altijd blijven bestaan”, vindt Driessen. “Het is onze main business. Zo zijn we begonnen en dat houden we vast. Bovendien zijn we 24/7 open. Dat betekent dat je ook om drie uur ‘s nachts spullen kunt ophalen of terugbrengen. We weten hoe fijn onze klanten dat vinden en het maakt ons echt onderscheidend ten opzichte van andere verhuurbedrijven.”
Van Dalen: “Maar we zijn meer dan dry hire. We leveren facilitaire mensen en cameraploegen, verzorgen editing en 3D-animatie, zijn in te huren als dronepiloot en willen stappen maken met Deadline Producties. Dat is een andere tak van sport ten opzichte van de verhuur. Maar het één is niet belangrijker dan het ander, ze zullen altijd naast elkaar blijven bestaan. Wat dat betreft is het ook leuk dat mijn zoon Billy de derde generatie is binnen het bedrijf en cameraman voor alle Cruising on Rail-afleveringen.”
Bron: BM
Foto’s: Koen Helder/BM