Ericsson Broadcast & Media Services verder als Red Bee Media
Ericsson maakt bekend dat haar wereldwijde Broadcast- en mediatak onder de naam Red Bee Media gaat opereren. Het bedrijfsonderdeel wordt een zelfstandige onderneming met Ericsson als enige eigenaar. Het in Hilversum gevestigde Ericsson Broadcast & Media Services gaat onderdeel uitmaken van het nieuwe bedrijf, net als de vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden, de Verenigde Arabische Emiraten en Australië.
Steve Nylund wordt CEO van Red Bee Media, in Nederland wordt Josbert van Rooijen algemeen en tevens statutair directeur. Er gaan ruim 2500 professionals deel uitmaken van Red Bee Media, waarvan er zo’n 350 in Hilversum op het Media Park werken. Het portfolio van het bedrijf bestaat uit onder meer mediamanagement, playout, OTT, vertaling en ondertiteling, content discovery (programmadata), radioproductie en de bekende sportgraphics- en analysetool Piero. Tot de klanten behoren vrijwel alle grote mediakanalen, –producenten en telecombedrijven.
“We hebben niet alleen gekeken naar onze visie en strategie voor de toekomst, maar ook naar waar wij als bedrijf nu voor staan. Het merk Red Bee Media heeft een lange en rijke traditie in tv en media en is wereldwijd goed bekend. Door dit merk te gebruiken, kunnen we onze positie als onafhankelijk en agile mediabedrijf verder versterken”, aldus Van Rooijen.
Red Bee Media, voortgekomen uit de BBC, was tussen 2005 en 2014 ook al een zelfstandig en gerenommeerd mediabedrijf. Ericsson kocht het in 2014 en voegde het toe aan haar bestaande broadcast- en mediatak. Vanaf vandaag wordt het merk dus ook in andere landen gebruikt en vormt de basis van een vernieuwd en krachtig mediabedrijf.
Jaarlijks levert het bedrijf meer dan 2,7 miljoen uur aan programma’s in meer dan zestig talen voor bijna zeshonderd tv-kanalen. Het content discovery portfolio omvat de metadata en programmagegevens van meer dan tien miljoen films en programmatitels, in ruim 25 talen.
Lees in het volgende nummer van BM een uitgebreid interview met Red Bee Media Nederland directeur Josbert van Rooijen.
Bron: BM