George Freriks over de speerpunten van de AFN
Dat de Audiovisuele Federatie Nederland (AFN) nieuw leven is ingeblazen, blijkt bepaald geen overbodige luxe. Er komen nogal wat pittige en urgente dossiers af op de branchevereniging van en voor de facilitaire bedrijven in de film- en televisie-industrie. Directeur George Freriks maakt de tussenbalans op.
Inmiddels hebben zich negentien bedrijven bij de AFN aangesloten (zie overzicht onder artikel). “Maar daar kunnen en willen we zeker nog partijen bij, met name uit de filmsector. De facilitaire bedrijven daar hebben hun eigen branchevereniging, de BFF, en zijn bang bij ons een beetje ondergesneeuwd te raken, maar de contacten zijn goed en we trekken in sommige gevallen ook samen op”, constateert Freriks.
Wat zijn jullie speerpunten op dit moment?
“De belangrijkste is overall het gezond maken van de sector. Er wordt gewoon te weinig geld verdiend om te kunnen investeren en te innoveren. Dat hebben ze voor een deel ook aan zichzelf te wijten omdat de laatste jaren veel is geconcurreerd op prijs. De klanten willen lagere tarieven, terwijl bijvoorbeeld de energie- en loonkosten aanzienlijk zijn gestegen. Dat is geen houdbaar model. In onze wereld wordt steeds meer videocontent gemaakt, ook met de mobiele telefoon, maar wil je op termijn ook hoge kwaliteit kunnen blijven leveren, dan zul je die facilitaire sector moeten koesteren. Ik doe daarom echt een appèl op omroepen, zowel commerciële als publieke, en streamers om dat goed in ogenschouw te houden en die bedrijven niet uit te melken.”
Schijnzelfstandigheid
“Dat betekent onder andere dat we willen streven naar afspraken voor de langere termijn. De bezuinigingen bij de publieke omroep zijn natuurlijk niet fijn, maar ook weer een kans om samen de toekomst te bepalen. Daar spelen ook twee andere agendapunten een grote rol.
Allereerst de wet die schijnzelfstandigheid tegengaat en vanaf 1 januari zal worden gehandhaafd; dat heeft voor de freelancers in onze sector echt enorme consequenties. En dan hebben we nog de discussie rond een gezonde en prettige werksfeer. Daar hoort ook betere planning bij. Onze sector kent natuurlijk heel veel ad hoc issues die moeten worden opgelost, maar die kun je met een goede planning vaak vermijden wat dan ook de ‘thuissituatie’ van medewerkers weer ten goede komt.”
“Wil je op termijn ook hoge kwaliteit
kunnen blijven leveren, dan zul je die
facilitaire sector moeten koesteren”
Naast de freelance-problematiek (“Een evenement als de Olympische Spelen kun je simpelweg niet doen zonder die flexibele schil”) heeft ook de toegang tot zogeheten zero-emissiezones in de binnensteden hoge prioriteit binnen de AFN. Freriks: “Verhuisbedrijven en de kermisbranche hebben wettelijk ontheffing kunnen regelen dankzij een goede lobby, maar wij zijn daar te laat mee begonnen en worden nu geconfronteerd met het feit dat die grote wagens van NEP en EMG de stad straks niet meer in mogen. En groene, elektrische OBV’s zijn nog niet beschikbaar…”
Een ander dossier waar Freriks zijn AFN-tanden in kan zetten, heeft te maken met fiscaliteit. “Streamers zijn nu weliswaar verplicht om voor een deel Nederlandse content te produceren, maar ze hoeven dat videomateriaal niet hier af te werken. Het gevolg is dat die bedrijven voor de montage uitwijken naar België, waar een Tax Shelter geldt zoals in veel Europese landen. In Nederland ligt dat politiek lastig omdat je met drie departementen te maken hebt. OCW en EZ zien het in principe wel zitten, maar bij Financiën vinden ze het eigenlijk maar ‘klein bier’ en allemaal te ingewikkeld. Er is een goed verhaal van te maken wat politiek gezien ook wel aanslaat, maar een Nederlands Tax Shelter is helaas nog absoluut geen gelopen race. Uiteindelijk begint het allemaal met het belangrijk maken van de collectiviteit, zowel richting de AFN-leden zelf als naar Den Haag en de omroepen en streamers. Onze branche als geheel wordt nog wel eens onderschat en verdient meer aandacht en begrip.”
AFN: missie en leden
Het doel van de Audiovisuele Federatie Nederland is het behartigen van de belangen van facilitaire bedrijven die audiovisuele middelen en diensten leveren. De AFN komt op voor de gehele sector – die circa 400 miljoen euro omzet en werk verschaft aan 3000 mensen – en is daarmee onafhankelijk van de drager en het medium.
De federatie treedt op als gesprekpartner voor het ontwikkelen en afstemmen van beleid in de Nederlandse audiovisuele industrie en vertegenwoordigt de facilitaire branche in het buitenland. De kerndiensten van de facilitaire bedrijven lopen uiteen van licht, geluid, video en film. De AFN bundelt hun krachten en probeert innovatief, efficiënt en veilig produceren te stimuleren.
Respectvol en veilig samenwerken is voor de leden van groot belang. De AFN neemt onder andere deel aan het Mediapact Respectvol Samenwerken en draagt bij aan de uitvoering daarvan door middel van concrete maatregelen, zoals scholing. Op het gebied van duurzaam ondernemen zal de AFN kennisuitwisseling bevorderen en ‘groene initiatieven’ van harte ondersteunen.
Van de leden wordt gevraagd een actieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en uitbouw van de vereniging. In alfabetische volgorde zijn dat op dit moment: 2SAT Europe, Allus, Ampco Flashlight, AudioDepot, Bourgonje, Broadcast Rental, DMC, Egripment, EMG, Eventec, Hoens Creative, Lichtmacht, Light Image, NEP, Postlounge, Red Bee, The Crew, VideoBriX en Walk In The Park.
Meer informatie of aanmelden als lid: www.avfederatie.nl / george@georgefreriks.com
Bron: BM
Foto: Van links naar rechts de founding partners van de AFN: René Delwel (ex-EMG, tot eind dit jaar nog voorzitter), Arjan van Westerloo (NEP), George Freriks en Job Scholtze (The Crew).