MXMZ | Graphics: “Ik denk dat het echt een gamechanger wordt”
maandag 12 augustus 2024

MXMZ | Graphics: “Ik denk dat het echt een gamechanger wordt”

Nico Roest, voorheen decennialang werkzaam bij wat tegenwoordig NEP heet en een begrip achter de schermen in de broadcastwereld, meldt zich weer aan het mediafront. De ervaren professional is verbonden aan MXMZ (spreek uit als Maximize) Media, dat niet minder dan een revolutie wil veroorzaken op het gebied van graphics.

Het bedrijf komt voort uit de Techniek en Development-afdeling van sportproducent Southfields, onderdeel van Banijay Benelux. Het team onder leiding van Steven Guis, dat bestaat uit tien specialisten op het gebied van broadcast- en webtechnologie, ontwerpt en realiseert innovatieve oplossingen met als doel het maximale uit (live) mediaproductie te halen.

MXMZ

“Iedereen zoekt naar efficiency, kostenreductie, meer voor minder”, beseft Nico. “Onze visie is: als we unieke en innovatieve elementen aan (sport)productie toevoegen met specifieke toegevoegde waarde, dan kunnen we ons als producent sterker in de markt positioneren. Met MXMZ willen we juist een generieke ‘allemansvriend’ zijn.”

Zo’n vijf jaar geleden werd een applicatie ontwikkeld voor het loggen van sportevenementen om aan de hand van data verschillende postproductie-processen te optimaliseren. Al snel stuurde dezelfde applicatie ook scoreboards aan en voorzag het in visuele weergaves in streams en op grote displays in stadions.

Nico: “Daar is ons product MXMZ | Graphics uit voortgekomen, de flagship applicatie binnen de MXMZ Suite. Samen met titelredacteuren en graphics operators van Southfields, die een schat van ervaring hebben op alle in de markt bekende systemen, hebben we de applicatie vormgegeven en doorontwikkeld tot een volwaardige graphics oplossing; op basis van webtechnologie en vanuit een broadcast-benadering.”

MXMZ

Altijd scherp
Waar veel web-based graphics-oplossingen in eerste aanleg zijn ontworpen voor streaming, is MXMZ | Graphics in eerste aanleg op broadcast gericht. Dit betekent dat de applicatie zeer schaalbaar is. Zo kan een operator vanuit één interface meerdere outputs bedienen door zelf graphics hieraan toe te wijzen, in meerdere lagen en verdeeld over meerdere playlists. Ook de graphics zelf zijn, letterlijk, zeer schaalbaar. In tegenstelling tot de meeste andere producten in de markt, die standaard HTML5 gebruiken, maakt MXMZ | Graphics gebruik van zogeheten Scalable Vector Graphics.

Nico: “Dit stelt ons in staat om complexere vormgeving, animaties en bijvoorbeeld masking te ondersteunen. Vector graphics zijn oneindig schaalbaar, zodoende maakt het voor MXMZ | Graphics niet uit of het wordt weergegeven op een mobiele telefoon of een 8K beeldscherm. Het is altijd scherp. En elke eigenschap van ieder element binnen zo’n SVG kan worden geanimeerd op basis van keyframes of door het toevoegen van keyframes.”

MXMZ | Graphics is cloud-native en wordt gehost in AWS. Daarmee is het wereldwijd toegankelijk en kunnen redacteuren bijvoorbeeld hun voorbereiding vanuit huis doen. Het is tevens mogelijk om MXMZ | Graphics on-premises te hosten, onafhankelijk van het internet. Afgelopen december is MXMZ | Graphics op het Media Park live gegaan bij DMC en EMG voor de dienstverlening aan Ziggo Sport. DMC gebruikt de applicatie voor 20+ outputs voor de Sport Production Rooms en in de Play-out.

Daarbij wordt gebruik gemaakt van de MXMZ | Graphics met een koppeling naar de Grass Valley AMPP om graphics uit MXMZ te renderen naar video. De MakeProX bedieningspanelen maken gebruik van een API-koppeling om MXMZ graphics te kunnen triggeren met knoppen voor een efficiënte bediening. Voor Studio 31 wordt MXMZ | Graphics door EMG ingezet vanuit zijn eigen datacenter. De pc op maat is remote benaderbaar en maakt met behulp van de MXMZ Desktop App meerdere kanalen key en fill beschikbaar aan de videomixer over SDI of NDI.

Liga

Lagere kosten
Nico Roest: “Ook een belangrijke meerwaarde van MXMZ | Graphics is dat het mensen met beperkte technische knowhow in staat stelt om een volwaardige uitzending van graphics te voorzien. Redacteuren kunnen dus ook als operator fungeren. De migratie van broadcast naar de IT-wereld gaat steeds sneller. Media in het algemeen wordt, of is voor een belangrijk deel al, IT-content. MXMZ | Graphics is een moderne IT-applicatie die ook in traditionele broadcast kan worden gebruikt. Dat is in filosofie andersom ten opzichte van de meeste traditionele graphics machines die in de basis broadcasttechniek zijn. MXMZ is eenvoudig te integreren in alle mediaprocessen.”

“Al jaren zoeken producenten manieren om meer content te produceren tegen lagere kosten. MXMZ | Graphics kan hierbij helpen door het implementatieproces te vereenvoudigen en dubbel werk te elimineren; implement once, use anywhere. Kijk, voor complexe 3D graphics die je door de studio wil laten vliegen, moet je gebruikmaken van XPression of Vizrt. Maar van alle 2D graphics die dagelijks op de Nederlandse televisie te zien zijn, kan 95% perfect door MXMZ | Graphics worden gedaan. En de kosten van een MXMZ-licentie zijn een fractie van de licentie van een traditionele graphics-machine. De richtprijs voor de applicatie met twee outputs is 4.000 euro per jaar.”

Verder staat eind oktober de release van de MXMZ | Editor applicatie op de roadmap, deze maakt het mogelijk om geheel zelfstandig en zonder programmeerkennis een graphics deck te maken. Twee maanden later zal ook de Craft Editor Extenstion op de markt komen. Deze render-applicatie maakt het mogelijk om templates uit het deck op de tijdlijn van bijvoorbeeld Adobe Première en Avid Media Composer te plaatsen. Hiermee kan ook een slag worden gemaakt in postproductie workflows. Nico Roest tot slot: “Ik denk dat het echt een gamechanger wordt.” Meer informatie over MXMZ | Graphics: https://mxmzmedia.com.

Bron: BM

Bericht delen