NAB 2024: Technologisch perspectief met financiële zorg
donderdag 25 april 2024

NAB 2024: Technologisch perspectief met financiële zorg

In Las Vegas verzamelden 65.000 bezoekers uit de hele wereld zich weer om te zien, horen en ervaren wat de nieuwste trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van broadcasting, media, entertainment en streaming tijdens NAB Show 2024. De 1.300 exposanten uit 41 landen en vele sprekers deelden hun nieuwste producten, technologieën en inzichten om bezoekers op allerlei manieren te inspireren. Sander de Vries, Head of Media Services bij Triple, bezocht samen met collega Matthijs Langendijk, Solutions Architect, de 101ste editie van dit evenement.

Iedereen die iemand is (of wil zijn) zorgt voor zichtbaarheid op NAB, wat staat voor National Association of Broadcasters. Het is de ultieme plek om de volgende generatie technologie te presenteren. En hoewel je zou denken dat alles hier inderdaad draait om technologie, viel het ons op dat het meest besproken onderwerp op de Streaming Summit van de show dit jaar toch eigenlijk iets anders was: geld.

Want met de enorme snelheid van de ontwikkelingen op het gebied van technologie komen ook veel financiële zorgen. De streamingbranche in de Verenigde Staten heeft bijvoorbeeld al een aantal grote klappen te verwerken gehad, de massale ontslagrondes zijn niet meer op twee handen te tellen. En aangezien bijna driekwart van de bezoekers van NAB Show bestaat uit inkopers, met een gezamenlijke koopkracht van maar liefst 17 miljard dollar, kun je je voorstellen dat financiën een hot topic zijn.

Continue zorg
De streamingindustrie staat momenteel voor een uitdagende financiële realiteit, waarbij winstgevendheid een continue zorg is. Ondanks de groeiende populariteit van diensten zoals Netflix, Disney+ en Amazon, blijven de marges onder druk staan door toenemende concurrentie en stijgende kosten. Slechts weinig streamingbedrijven lukt het vandaag de dag om winstgevend te draaien, met Netflix als een van de weinige uitzonderingen.

Maar zelfs Netflix ontkwam niet aan kostenbesparingen en twee ontslagrondes waren dan ook een duidelijk signaal van de druk die de hele industrie voelt om efficiënter te worden en kosten te verlagen. Oftewel: de kosten per gebruiker moeten omlaag, de opbrengst per gebruiker omhoog. Veel van de sessies tijdens de Streaming Summit gingen vooral over de combinatie van businessmodellen SVOD, AVOD, TVOD. Met andere woorden: hoe je het meeste aan een kijker verdient.

Een belangrijke ontwikkeling die zou kunnen helpen de winstgevendheid in OTT en streaming te verhogen, is de opkomst van Direct-to-Consumer (D2C) proposities. Daarmee kunnen bedrijven rechtstreeks contact maken met consumenten en hun content aanbieden, zonder tussenkomst van traditionele distributeurs. Dit opent vooral nieuwe mogelijkheden voor inkomstenwerving
en geeft bedrijven de gelegenheid om meer controle uit te oefenen over hun merk en content.

NAB 2024

NFL+
Met een sterke D2C-propositie kunnen bedrijven niet alleen verschillende verdienmodellen verkennen, zoals abonnementen, pay-per-view, advertenties en e-commerce, maar ook gerichter content aanbieden zodat ze hun advertenties beter kunnen targeten, zich beter kunnen onderscheiden van concurrenten en een loyale kijkersbasis kunnen opbouwen. Een mooi voorbeeld van een succesvolle D2C-propositie is NFL+, de direct-to-consumer benadering van streaming voor grote sportevenementen van de NFL, die tegelijkertijd samenwerkt met kabelaanbieders. Amerikaanse abonnees krijgen namelijk ook gratis toegang tot tv-uitzendingen voor het merendeel van de NFL-wedstrijden en tot lokale uitzendingen voor andere grote competities. Dit is heel anders dan in Europa, waar de meeste evenementen exclusief worden gedistribueerd via betaal-tv of SVOD-diensten.

Naast de financiële aspecten werden natuurlijk ook volop de technologische kansen en uitdagingen besproken tijdens de Streaming Summit, die deel uitmaakte van de NAB Show. Een belangrijke opkomende trend die tijdens verschillende presentaties aan bod kwam, is de adoptie van Free Ad-Supported Streaming Television (FAST), een tech- nologie die lineaire televisie opnieuw uitvindt op digitale platforms met gerichte advertenties en meetbare kijkcijfers.

Juiste balans
Want met de groeiende druk op abonnementsmodellen en de dalende populariteit van pay tv-bundels, zijn veel streamingplatforms op zoek naar nieuwe manieren om inkomsten te genereren. Zowel grote spelers als nieuwkomers experimenteren met advertentiemodellen, waarbij de juiste balans tussen abonnementen en advertenties wordt gezocht om de waarde voor zowel consumenten als adverteerders te optimaliseren. Ook biedt FAST volop mogelijkheden voor merken om hun content te her- gebruiken en een tweede (of zelfs derde) leven te geven.

Deze benadering biedt mogelijkheden voor kostenbesparingen en verbeterde broadcasting-ervaringen, maar vereist zorgvuldige planning en implementatie. En gezien het feit dat SamsungTV+ momenteel meer dan duizend aanvragen voor een FAST-kanaal per week krijgt, kunnen we vaststellen dat de groei razendsnel gaat. De Verenigde Staten lopen hierin voorop en we zien dat de markt zelfs al aan het verzadigen is. In Nederland daarentegen zitten we in het begin van deze beweging. Voor bedrijven die op deze ontwikkeling willen meeliften, is het dus belangrijk om hier snel op te acteren.

Nieuwe inkomstenstromen
Broadcasters kunnen bijvoorbeeld veel slimmer gebruik maken van geavanceerde technologieën en zo niet alleen de operationele kosten verlagen, maar ook nieuwe inkomstenstromen aanboren. Door slimme software scheduling toe te passen, kunnen broadcasters hun uitzendschema’s optimaliseren en advertenties naadloos integreren in het uitzendsignaal. De sleutel tot succes ligt in het vermogen om technologie op een strategische en creatieve manier in te zetten. Door samen te werken met gespecialiseerde bureaus (zoals Triple) kunnen broadcasters deze transitie soepeler laten verlopen dan ze misschien denken.

Het meten van de effectiviteit van advertenties blijft bij de meeste kanalen een uitdaging. De view-through rate, die aangeeft hoeveel kijkers een advertentie daadwerkelijk helemaal bekijken, is daarbij natuurlijk superbelangrijk. Opvallend was dat weinig bedrijven aanwezig waren die zich specialiseren in advertentietechnologie (adtech), terwijl de markt juist meer afhankelijk wordt van advertenties.

Sporttrends
Aangezien NAB plaatsvindt in Amerika, ontkomen we niet aan verschillende visies rondom de gigantische sportindustrie en streaming en broadcasting. Met de opkomst van digitale platforms en streamingdiensten hebben sportfans toegang tot een schat aan live sportcontent, interactieve ervaringen en community-functies. Ook in Nederland zien we deze trend doorzetten, de Eredivisie heeft bijvoorbeeld als eens geëxperimenteerd met het aanbieden van directe toegang tot live wedstrijden en exclusieve content aan fans.

De volgende stap gaat nog iets verder: teams die een nog diepere band willen opbouwen met hun fans en content leveren die fans ergens anders niet kunnen vinden, bijvoorbeeld via een eigen kanaal. En de laatste stap zien we nu ook al gebeuren: de opkomst van individuele sporters met een groot sociaal mediabereik die hun fanbase verzilveren door het opzetten van eigen platforms. Hoewel deze trend is gestart in de sportwereld, zou die zich makkelijk kunnen uitbreiden naar de bredere creatieve economie, met influencers en andere contentmakers.

In Nederland wordt bijvoorbeeld al lang gediscussieerd over de vraag of je moet blijven uitzenden via YouTube, waar je over zeer beperkte data beschikt van je kijkers en je bereik niet jouw eigendom is, of dat je toch beter een eigen kanaal kunt beginnen. In de VS ontwikkelen atleten, influencers en lifestyle-personages al hun eigen platforms om meer controle te hebben over hun content en nieuwe inkomstenstromen aan te boren.

Uitdaging
Het verdienmodel achter deze persoonlijke platforms blijft echter een uitdaging. Hoewel ze de mogelijkheid bieden voor gericht adverteren en vercommercialiseren van content, is een winstgevend verdienmodel nog steeds lastig. Bedrijven zoals VEVO, die zich richten op muziekvideo’s, experimenteren met innovatieve advertentiemethoden zoals shoppable ads met QR-codes om direct kaartjes of merchandise te kopen, waardoor de marge wordt vergroot en nieuwe inkomstenstromen worden aangeboord.

Een andere opvallende trend in fan engagement binnen sportstreaming is de toename van interactiviteit. Digitale platforms bieden nu functies zoals live chats, polls, quizzen en interactieve statistieken. Ook de verdere personalisatie van de kijkervaring binnen sportstreaming blijft een hot topic. Digitale platforms maken gebruik van geavanceerde algoritmen en kunstmatige intelligentie om aanbevelingen te doen op basis van de voorkeuren en interesses van individuele fans.

Cross-platform
Cross-platform contentdistributie heeft de afgelopen jaren al veel veranderd aan de manier waarop content wordt geconsumeerd en gedeeld. Met de opkomst van verschillende apparaten en platforms hebben consumenten nu continu toegang tot allerlei content, ongeacht waar ze zijn of welk apparaat ze gebruiken. Het distribueren van content over meerdere apparaten en platforms geeft contentaanbieders de gelegenheid om hun publiek makkelijker te bereiken, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken.

Een van de belangrijkste voordelen van cross-platform distributie is de mogelijkheid om consumenten een naadloze kijkervaring te bieden. Of ze nu thuis zijn, onderweg of op het werk, gebruikers kunnen hun favoriete content bekijken op het apparaat van hun keuze, zonder onderbrekingen of beperkingen. Iemand kan bijvoorbeeld een film op de smartphone bekijken in de trein op weg naar huis en vervolgens naadloos overschakelen naar een Smart TV zodra hij thuiskomt. Contentaanbieders moeten dus zorgen voor een consistente en naadloze kijkervaring, die bovendien veel mogelijkheden biedt voor advertenties, sponsorships en in-app aankopen. Om maar weer even terug te komen op de financiële rode draad die door de hele Streaming Summit heen liep…

Connected TV
De belangrijkste link in de keten van cross-platform ontwikkelingen is Connected TV (CTV). Deze technologie wordt steeds groter in de wereld van streaming, maar de kwaliteit van de kijkervaring blijft een aandachtspunt. Terwijl grote adverteerders hun interesse tonen in CTV vanwege het potentieel voor langere kijksessies en trouwere kijkers, heeft de technologie nog een weg te gaan naar volwassenheid.

Op de beurs wordt de groei van het grote scherm enorm benadrukt, waarbij bijna elke partij innovaties of proof of concepts heeft om te laten zien dat ze bezig zijn met CTV. Een van de belangrijkste uitdagingen hierbij is de gebruikerservaring, mede omdat de traditionele afstandsbediening onhandig wordt gevonden. Ook als het gaat om advertenties wordt veel geëxperimenteerd met nieuwe benaderingen. Zo worden QR-codes, verwijzingen naar mobiele telefoons en andere second-screen ervaringen door veel partijen onderzocht om de rol van CTV te kunnen versterken en de betrokkenheid van kijkers te vergroten.

NAB 2024

AI
Zoals in alle branches is ook bij NAB het onderwerp Artificial Intelligence niet weg te denken. De aparte AI-track op de Streaming Summit maakte dat wel duidelijk. Maar gelukkig overheerst ook hier het besef dat alleen ‘iets cools doen met AI’ niet veel uithaalt, maar dat we moeten kijken hoe en waarin AI echt kan helpen. Binnen de broadcastingindustrie zien we dat AI steeds meer wordt ingezet om workflows te versnellen, kosten te besparen en de kwaliteit van content te verbeteren.

Een van de meest efficiënte toepassingen van AI in streaming is bijvoorbeeld het automatiseren van captions en het bijwerken van video’s naar het juiste formaat voor verschillende platforms. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook aanzienlijke kosten in het productieproces. Hier kan AI echt een verschil maken. Bedrijven beginnen nu te begrijpen hoe ze AI kunnen integreren om efficiënter te werken en competitief te blijven. Daarbij zijn de meeste partijen zich er ondertussen ook terdege van bewust dat de menselijke inmenging in creatieve processen altijd essentieel blijft.

Een ander interessant aspect van AI in broadcasting was te zien bij IMAX, een van de meest bekende namen op het gebied van kwaliteit in de filmindustrie. IMAX maakt gebruik van AI-technologie om de kwaliteit van video’s te beoordelen en zo te bepalen of ze goed genoeg zijn voor uitzending. Zo kunnen ze kosten besparen door op eenvoudige wijze alleen de beste content te selecteren.

Duurzaamheid
Naast AI is duurzaamheid natuurlijk ook wereldwijd een terugkomend onderwerp. En afgezien van de voordelen die AI met zich meebrengt, rijzen toch ook veel vragen over de duurzaamheid ervan. Want hoewel AI kan helpen bij het verminderen van de ecologische voetafdruk door processen te optimaliseren, gebruikt het ook veel rekenkracht en energie. Bedrijven moeten zich dus goed afvragen: hoe kunnen we de voordelen van AI maximaliseren, terwijl we tegelijkertijd streven naar duurzaamheid? Zo kunnen ze bijvoorbeeld denken aan het optimaliseren van AI-algoritmen om minder bandbreedte te gebruiken en energie-efficiënter te werken. Door te investeren in groenere AI-technologieën kunnen bedrijven niet alleen kosten besparen, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst voor broadcasting en streaming.

NAB Show 2024 was weer een duizelingwekkende sprong in de wereld van broadcasting en streaming. We kregen niet alleen meer inzicht in de huidige stand van zaken in de streamingindustrie, maar ook een vooruitblik op toekomstige ontwikkelingen. Wij zijn vooral benieuwd naar de adoptie van nieuwe advertentie-gedreven modellen en hybride verdienmodellen, en de rol die nieuwe technologieën zoals programmatic advertising en AI daarin gaan spelen. Er gebeurt in elk geval genoeg in deze wereld, dus we hebben de komende jaren voldoende nieuwe uitdagingen.

Tekst: Sander de Vries en Matthijs Langendijk (Triple)

Bericht delen