Panasonic GH6: scherpe 5.7K, teleurstellende autofocus
Als je op zoek bent naar een goede videocamera in dslr-formaat en je bent bereid daar tot 3000 euro aan uit te geven, dan heeft Panasonic met de GH6 een hele fijne kanshebber in huis. Het apparaat heeft namelijk een aantal opvallende en indrukwekkende opnamestanden. Helaas laat de autofocus te wensen over.
Dat deze camera echt is bedoeld om video mee te draaien, merk je meteen aan een aantal zaken. Zo heb je als gebruiker de mogelijkheid om te kiezen in welk bestandsformaat je je shots draait: mp4, mov, maar ook ProRes. Maar nog opvallender is het grote aantal resoluties en opnamestanden die de GH6 rijk is. Full HD tot 200 of 300 frames per seconden voor heerlijke slowmo beelden. 4K tot 120 frames per seconden in 4:2:2 10-bit. En 5.7K tot 60 frames per seconden. Vooral die laatste modus levert je fantastisch scherp materiaal op.
V-Log en Cine-D
Ook qua kleurprofielen krijg je een hoop aangereikt, maar wat mij betreft blijven er een paar profielen over die echt de moeite waard zijn. Sowieso VLOG zodat je in de nabewerking nog lekker je slag kunt slaan. Heb je echter geen tijd of zin om zelf te color graden, maar wil je wel een mooie filmische look, schakel dan zeker over op Cine-D. Je verliest wel wat dynamisch bereik, maar er zit nog redelijk wat details in de schaduwen. Mag het lekker contrastrijk en weet je zeker dat je naderhand niet hoeft te correcten of graden? Dan kun je ook nog Cine-V overwegen.
Overigens kan zelfs de behuizing van de GH6 bekoren. Het apparaat ziet er echt premium uit: stevig, goede grip, leuk rood accentje. Wel wat groter dan we van een micro 4/3 sensor camera gewend zijn, maar niks mis mee en bovendien voorzien van usb-c en volwaardige hdmi-aansluiting.
Tegenvallende autofocus
Maar een behoorlijke tegenvaller is de autofocus. Die is in vergelijking met de concurrentie gewoon niet goed en betrouwbaar genoeg. Panasonic maakt nog steeds gebruik van een contrast focus techniek, terwijl alle andere merken reeds zijn overgestapt op fase detection. En terecht, blijkt. Want ook de gezichtsherkenning laat te wensen over, zeker als je gewend bent wat Canon en Sony op dat gebied doen met hun spiegelloze camera’s. Vooral bij lastigere omstandigheden, dus bij veel tegenlicht of bijvoorbeeld een achtergrond met dezelfde kleur als degene die je interviewt, zou ik niet blind op het toestel durven vertrouwen. En dat maakt het bepaald niet de ideale camera bij een interviewsetting.
Meer weten over de Panasonic GH6? Bekijk onze videoreview.
Bron: BM