Streamingplatformen versus traditionele studio’s: wordt de concurrentie steeds groter?
Films en series worden anno 2024 niet alleen meer geproduceerd door de traditionele studio’s. Op veel streamingplatformen kun je sinds een aantal jaar ook content bekijken die door een platform zelf gemaakt is.
Hierdoor kunnen we wel stellen dat streamingplatformen en traditionele studio’s in zekere zin concurrenten van elkaar zijn geworden. Maar wordt deze concurrentie de komende tijd steeds groter of kunnen streamingplatformen en traditionele studio’s prima naast elkaar bestaan? In deze tekst gaan we op zoek naar een antwoord.
Investeringen in originele content stijgen
Abonnees zijn onmisbaar voor streamingdiensten. Om nieuwe klanten te binden en bestaande klanten aan boord te houden, verschijnt er geregeld nieuwe content op een platform. Een aantal jaar geleden bleef het aanbod vooral beperkt tot films en series van traditionele studio’s, maar de laatste jaren investeren streamingplatformen steeds meer in originele content. Netflix is hier een goed voorbeeld van. Volgens ExpressVPN investeerde de grootste streamingdienst ter wereld in 2022 en 2023 jaarlijks een slordige 17 miljard dollar in de productie van originele films en series.
Dat de originele content van een streamingplatform kan concurreren met die van de traditionele studio’s, bewees Netflix met All Quiet on the Western Front. Deze originele Netflix-film werd genomineerd in liefst negen categorieën bij de Oscars en schreef daarmee geschiedenis. Uiteindelijk werd de film bekroond met de prijs voor Beste Internationale film.
Er komen meer en meer gratis streamingdiensten
De meeste Nederlanders zijn nog gewend om te betalen voor streamingdiensten. Toch kan hier de komende jaren verandering in komen, want gratis platformen winnen aan populariteit. Hierdoor is streamen ook mogelijk voor mensen met een minder budget. Bij gratis streamingdiensten betaal je geen maandelijks bedrag om films en series te streamen, maar kijk je telkens een paar advertenties voordat je begint met kijken. Door middel van deze advertenties is het voor eens streamingplatform mogelijk om de content gratis aan te bieden. Voor traditionele studio’s is het niet mogelijk om hun content gratis aan te bieden. Zonder inkomsten kan zo’n studio immers niet bestaan.
Streamingdiensten bundelen krachten
Veel traditionele studio’s hebben door de jaren heen een goede naam opgebouwd. Hierdoor lijkt het misschien een onbegonnen zaak voor een streamingplatform om de concurrentie aan te gaan met zo’n partij. Toch zien we dit de laatste jaren steeds vaker gebeuren. Samen sta je sterker dan alleen, waardoor steeds meer platformen hun krachten bundelen. In 2023 zijn HBO Max en Discovery+ bijvoorbeeld gefuseerd tot Max. Hierdoor is dit platform vandaag de dag één van de grootste mediabedrijven ter wereld. Dit maakt het niet alleen makkelijker om te concurreren met Netflix, maar ook met traditionele studio’s.
Goedkopere abonnementen
De prijzen van abonnementen van streamingplatformen zijn de laatste jaren voornamelijk gestegen. Toch ligt het in de lijn der verwachtingen dat deze platformen de komende jaren ook goedkopere abonnementen aan gaan bieden. Op deze manier kunnen zij groeien, want met lagere prijzen kunnen ook mensen met een minder budget een abonnement afsluiten. De goedkopere abonnementen hebben ook een keerzijde, want streamingplatformen zullen in ruil daarvoor advertenties tonen. Zo kan het zijn dat je eerst een advertentie moet kijken voordat je een film of serie kunt streamen. Amazon heeft al aangekondigd dat zij in 2024 advertenties gaan introduceren op Prime Video.