TinkerList haalt 1 miljoen euro op voor expansie
zondag 22 november 2020

TinkerList haalt 1 miljoen euro op voor expansie

TinkerList.tv is een online rundown voor redacties die live media content produceren. Het bedrijf heeft vers kapitaal opgehaald voor wereldwijde expansie.

Het bedrijf TinkerList.tv is gevestigd in Leuven en de tool wordt in Nederland gebruikt door de redacties van Jinek, De Vooravond, M., Koffietijd, 5 uur Live en RTL Boulevard.

Erik Hauters, Founder van startup TinkerList.tv: “Tv-redacties en online kanalen wereldwijd maken inmiddels gebruik van TinkerList om hun content te plannen en te automatiseren bij uitzending. De nieuwe financiering van 1 miljoen euro maakt het mogelijk het platform te lanceren in nieuwe markten en om de internationale groei te versnellen. Het fonds van risicokapitaalverschaffer The CoFoundry is nieuwe aandeelhouder in het bedrijf.”

Erik Hauters was 15 jaar lang regisseur bij Woestijnvis en werkte ook een aantal jaren als freelancer voor productiehuizen in Vlaanderen en Nederland. “Ik zag redacties Word- en Excel-documenten aanvullen en rond mailen, tot niemand nog wist wat nu de definitieve versie van het script was. Uren repetitie hadden we nodig om de technici en inhoudelijke mensen op dezelfde pagina te krijgen. Letterlijk en figuurlijk. Het is vanuit die frustratie dat ik vijf jaar geleden met dit project ben gestart, om tv te kunnen maken op een meer hedendaagse manier.”

TinkerList
Vero Vanden Abeele, Erik Hauters en Kurt Victoor van TinkerList

In TinkerList plannen redacteuren de onderwerpen voor hun programma’s en stellen ze een draaiboek samen. Alle vragen, autocue teksten, filmpjes en foto’s worden in TinkerList verzameld en uitgewerkt. Tijdens de opnames in de studio stuurt het platform alle apparaten aan. Door deze integratie en automatisering bespaart een team tijd, energie en dus ook kosten.

“Daarnaast is duurzaamheid ook een belangrijke doelstelling voor ons als ondernemers binnen de mediasector. Voor één opname van een show zoals The Voice, heb je al gauw een 20-tal kopieën van een 100 pagina’s tellend script. Dit is het equivalent van één boom aan papier per seizoen. We willen de mediasector echt transformeren en volledig paperless maken”, aldus Erik Hauters.

“Behalve in België en Nederland zijn we inmiddels ook actief in Engeland en Duitsland. Ook buiten Europa hebben we nu een aantal klanten, in landen zoals Brazilië, Australië en de Verenigde Staten.”

Bron: TinkerList/BM

Bericht delen