United neemt stap in verduurzaming
United wordt steeds duurzamer. Het facilitair bedrijf op het Mediapark krijgt naar verwachting in april de ISO 14001-certificering uitgereikt. Hiervoor zijn verschillende duurzame aanpassingen gedaan.
Grote bedrijven moeten zich houden aan de Energy Efficiency Directive (EED). Dat betekent dat ze hun CO2-uitstoot binnen vier jaar significant moeten reduceren. Ook United moet aan deze Europese richtlijn voldoen. Omdat United een maatschappelijk betrokken bedrijf is dat graag zo groen mogelijk onderneemt, is besloten een stap verder te gaan en voor de ISO 14001-certificering te kiezen.
United-projectmanager Kees Knepper en SBMC-organisatieadviseur Anoeshik Sananian vertellen wat hieraan vooraf ging: “Voor de EED moesten we in 2016 een duurzaamheidplan opstellen”, legt Knepper uit. “Hierin staat onder meer hoe je als bedrijf de CO2-uitstoot in vier jaar met twintig procent gaat reduceren. Ook waren we verplicht zaken als energieverbruik en brandstofverbruik te meten. Allemaal maatregelen die, behalve een ‘groen gevoel’ feitelijk niets opleveren. Daarom besloten we aan een ISO 14001-certificering te gaan werken. Als je die hebt, voldoe je meteen aan alle gestelde eisen van de EED. Tegelijkertijd ben je dan écht duurzaam bezig.”
Voor het behalen van de ISO 14001-certificering riep United de hulp in van SBMC Organisatieadviseurs. Sananian: “De kracht van de ISO 14001 is de jaarlijkse controle. Hierbij checken we onder meer of de duurzame maatregelen inderdaad effect hebben. Het mooie van deze certificering is ook dat je er veel meer mensen bij betrekt. Voor de EED zouden we alleen de apparaten die de meeste energie verbruiken vervangen. In dat geval zou er slechts een beperkt aantal mensen van op de hoogte zijn geweest. Nu is dat anders.”
Om het certificaat te behalen, moet United grote aanpassingen doen. Het wagenpark wordt onder de loep genomen, evenals monitoren, kachels en andere bedrijfsmiddelen. Ook kleine aanpassingen kunnen al veel helpen. Sananian: “Denk aan minder printen of het instellen van een fietsplan.”
Niet alleen United wordt groen. Als het aan het bedrijf ligt, gaan ook stakeholders, klanten en leveranciers meedoen. Knepper: “We kunnen hen bijvoorbeeld aanmoedigen om te digitaliseren zodat het papierverbruik daalt. Daarnaast kijken we bij investeringen vanaf nu ook naar de impact op het milieu. Als grote onderneming hebben wij een maatschappelijke verplichting. In de waan van de dag, waar United zeker aan onderhevig is, dreigt dat nog wel eens op de achtergrond te raken. Daarom is het zo belangrijk dat we nu daadwerkelijk onze verantwoordelijkheid nemen.”
Bron: United/BM