WeFilm en United met oorverdovende 4K HDR commercial
Een 4K HDR commercial opnemen met nietsvermoedende festivalgangers. WeFilm en United deden het. Plaats van handeling: een rockfestival in het Duitse Sulingen. Hoofdrolspelers: onbekend. Het resultaat: een bijzondere productie, die na één dag al meer dan een miljoen views behaalde.
Op een megagroot en decibelrijk rockfestival in een klein busje een hoortest doen. Alleen dat is op zich al een grappig feit. Maar WeFilm en United gaan voor Duitse zorgverzekeraar Barmer nog een stapje verder: in een soort van cinematografische live action prank zien we argeloze festivalgangers die uit pure interesse de kwaliteit van hun oren laten testen in een speciaal ingerichte bus. Althans, dat denken ze.
In de door Rabbicorn Films geproduceerde reclame zien we een ietwat sinister ogende dame die de hoortest afneemt. Ze knikt en praat een beetje totdat het geluid aanzwelt en ze zich opeens ontdoet van haar doktersjas. Muren klappen weg en er schelt knetterharde muziek door de ruimte, met dank aan een heftige death metalband die live aan het spelen zijn. De hoortestmevrouw verandert plotseling in een gruntende zangeres en blaast de verbaasde festivalganger haast letterlijk de oren van de kop af.
En dat ziet er op beeld geweldig uit. WeFilm en United bedachten samen het technische concept. Om de boel het nodige cachet te geven besloten ze tot een 4K HDR-productie. Die zijn relatief nieuw, zegt Thijs van de Kamp, die als consultant vanuit United werd ingeschakeld om het technische proces rondom de commercial voor Barmer zo goed mogelijk te begeleiden. “Als je een normale opname naast een HDR-opname legt, dan heb je het idee dat je al die tijd met een zonnebril op hebt gekeken. De dynamiek van het beeld is veel groter.”
Bij de hoortestfilm merk je dat onder meer bij close-ups. Ogen zijn meer aansprekend, gezichtsuitdrukkingen meer sprankelend. Van de Kamp: “Dynamisch bereik meten we in f-stops. Op een HDR-scherm zien we in plaats van de gangbare 6 f-stops nu 10 f-stops. Het dynamisch bereik is daardoor ongekend.”
Het is niet de eerste keer dat WeFilm en United een nauwe samenwerking aangaan. Ze produceerden samen eerder al een aantal uitgebreide commercials voor McDonald’s, waarbij er op meerdere locaties op afstand live geschakeld diende te worden, tussen meer dan tien filmcamera’s. Uiteindelijk werden er in Duitsland twaalf camera’s ingezet, variërend van high end filmapparatuur als de Sony F55 en op afstand bedienbare Panasonic modellen, tot kleine GoPro’s.
Bron: United-Ger de Gram