Sander Schimmelpenninck presenteert Dragons’ Den bij WNL
Het programma Dragons’ Den keert na een afwezigheid van meer dan tien jaar terug op de Nederlandse televisie, en wel bij WNL op NPO 1. De nieuwe serie zal worden gepresenteerd door Quote-hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck. Dragon’s Den zal in het voorjaar van 2020 in acht afleveringen te zien zijn op de zondagavond.
In dit zogenoemde ‘business reality format’ krijgen ondernemers de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan een panel van de succesvolste zakenmensen van ons land. Of het nu om een prototype van een nieuw product gaat of een extra financiële injectie om te kunnen groeien, de ondernemers moeten de vijf ‘Dragons’ in korte tijd zien te overtuigen en verleiden tot een investering waarmee hun levenswerk een house hold name wordt.
Het is de bedoeling dat ze met zo’n sterk verhaal komen dat tenminste één van de Dragons bereid is om met financiële steun en enorme ervaring hun project of idee tot een bloeiend bedrijf te transformeren. De ervaren en succesvolle Dragons zullen alleen hun (eigen) geld investeren als ze er écht in geloven. Ze zullen de ondernemers het vuur aan de schenen leggen en kritisch ondervragen over de haalbaarheid van de ideeën die ze voorgeschoteld krijgen.
Kloppen de cijfers, zijn de verwachtingen reëel? En… hoeveel procent van hun eigen bedrijf zijn de ondernemers bereid op te geven in ruil voor het geld dat de Dragons in hun bedrijf willen steken? Zijn er meerdere Dragons geïnteresseerd? Dan zal er interessante biedingenstrijd om een aandeel in het bedrijf losbarsten.
Elke aflevering passeren originele en bijzondere voorstellen de revue waarbij blijdschap en teleurstelling elkaar afwisselen bij kandidaten die onder hoogspanning staan tijdens deze kans van hun leven. Sander Schimmelpenninck: “Ik keek Dragons’ Den als student in Rotterdam en vond het toen al een leuk programma. Het ondernemerschap in Nederland is sinds die tijd sterk ontwikkeld, met veel meer ambitieuze mensen die kiezen voor het ondernemerschap. Ik verwacht een hoog niveau bij de deelnemers en een gevarieerde groep Dragons met sterke karakters.”
Bert Huisjes van WNL: “Dragons’ Den is een succesvolle internationale titel. Het is een kans om een groot publiek de inspiratie van jonge ondernemers te laten zien. Zeker als die zich moeten bewijzen bij gelouterde zakenmensen. Het format laat op amuserende wijze zien waar zij tegen aanlopen, waar het mis kan gaan, en de vindingrijkheid die zij in huis moeten hebben. WNL ziet dat graag terug bij de publieke omroep.”
De KRO zond eerder het programma uit in 2007 en 2008, toen gepresenteerd door Jort Kelder. Dragons’ Den, een format van Nippon TV in Japan, wordt wereldwijd gedistribueerd door Sony Pictures Television. De Nederlandse versie is een productie van Vincent TV Producties.
Bron: WNL/BM