Simpel Media produceert The Cocaine Trail voor PowNed
In de nieuwe zesdelige reality-docuserie The Cocaine Trail van PowNed, geproduceerd door Simpel Media, gaan zes recreatieve coke-gebruikers in Colombia op zoek naar de oorsprong van hun lijntje coke.
Vanaf woensdag 11 maart stappen zes millennials uit de anonimiteit om te ontdekken wat er schuilt achter hun pakje plezier. De kranten staan er vol van, een pakje coke is tegenwoordig sneller besteld dan een pizza. Zo worden er in Amsterdam alleen al zo’n 30.000 lijntjes coke per dag gesnoven. De landelijke recherche en politiek luiden de noodklok, want de toestroom van cocaïne is groter dan ze kunnen bestrijden en het geweld neemt zowel in Nederland als in Zuid-Amerika toe. Volgens de korpschef van de politie is de (yoga)snuiver medeverantwoordelijk.
De serie geeft een inkijkje in de harde drugswereld van Latijns-Amerika. De werkelijkheid wordt in de serie niet geromantiseerd, maar neemt de kijker mee naar het echte Colombia. De deelnemers zijn bij missies van speciale Narcos teams en komen op plekken waar verslaggevers normaliter niet gewenst zijn, ze raken in gesprek met dealers en verslaafden, maar bezoeken ook de arme boeren die hun geld verdienen op de cocaplantages.
Ook in ons land zijn Colombiaanse toestanden inmiddels schering en inslag, drugslaboratoria worden opgerold en de drugscriminaliteit neemt toe en er vinden regelmatig afrekeningen in het criminele circuit plaats. Echter ook in de bovenwereld vallen slachtoffers. Misdaadjournalisten die hun leven niet zeker zijn, dit alles zorgt ervoor dat het huidige drugsbeleid een prominente plek heeft op de politieke agenda. Er gaan zelfs stemmen op dat het tijd wordt dat de gebruiker betaalt. Hoe de politiek dit voor zich ziet, is niet duidelijk. Of is legalisering wellicht de oplossing?
The Cocaine Trail is vanaf woensdag 11 maart wekelijks te zien om 20.30 uur op NPO 3.
Bron: PowNed/BM