Roy Keller, Voorzitter Nederlandse Nieuwsblad Pers
Roy Keller is de voorzitter van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP). In dit gesprek met BM gaat hij in op de huis-aan-huis kranten en het lokale medialandschap.
Roy Keller: “Dat de NDC 40 titels laat verdwijnen is het gevolg van 100 procent wanbeleid. Het gaat bij de grote concerns altijd hetzelfde. Alle aandacht gaat naar de dagbladen, de digitale wereld, lokale tv en lokale radio. Er is absoluut geen aandacht voor de huis-aan-huiskranten. Daar wordt als eerste bezuinigd of edities worden samengevoegd.”
“Minder budget betekent minder lokaliteit, dus minder interesse van de adverteerder. En zo is de cirkel weer rond. De lokale concurrent springt er dan bovenop, want die begrijpt wél hoe de markt werkt! Na een paar jaar roept een controller dat dat zo niet langer kan en moeten we afscheid gaan nemen van een huis-aan-huiskrant, terwijl de lokale concurrerende uitgever gewoon zwarte cijfers schrijft. Rara, hoe is dat nou mogelijk?”
“Van de 225 kleine krantenuitgeverijen in Nederland schrijft het overgrote deel zwarte cijfers. Uiteraard niet dit laatste jaar, door alle corona-perikelen. Maar in normale jaren maakt de lokale uitgever gewoon een keurig rendement van 5 tot 8 procent. Corona heeft het er niet makkelijker op gemaakt, maar we hebben ons wel kunnen laten zien. Zolang er mensen zijn zullen er huis-aan-huis bladen zijn. Onze toekomst ziet er nog steeds fantastisch uit.”
Amateurclubs
“Landelijke kranten zijn de eredivisie, regionale kranten de eerste divisie. Lokale huis-aan-huis kranten zijn niet de tweede divisie maar de amateurclubs. Het is daar een heel andere manier van werken waarbij je het moet hebben van nabijheid, echte lokaliteit. Luis in de pels zijn, de bewaker van de lokale democratie. Grote krantenbedrijven zien het huis-aan-huis blad vaak als een extra manier om goedkoop regionaal nieuws te verspreiden. Die benadering werkt niet en daarom zie je nu titels verdwijnen.”
“Vanuit de NNP – waarin zo’n 50 uitgeverijen vertegenwoordigd zijn – hebben we meteen in de eerste week van de corona-crisis een brief naar minister Slob gestuurd. En tegen hem hebben we gezegd: Wij zorgen dat de kranten blijven verschijnen als u er voor zorgt dat uitgeverijen deze crisis financieel doorkomen. Minister Slob verdient een ‘erepenning’ van ons, want hij heeft 41 miljoen euro steun beschikbaar gesteld voor de huis-aan-huis kranten. Mooi dat de minister daarmee ook onze rol erkent, die we in tijden van zo’n crisis spelen.”
Samenwerkingen
“Tijdens corona hebben we ook veel gratis advertenties weggegeven of advertenties tegen zeer lage tarieven aangeboden. Er zijn ook ongelooflijk veel samenwerkingen geweest met burgers, gemeenschappen, winkeliers, horeca en noem maar op. Allemaal om te zorgen dat het mkb de consument goedkoop kon blijven bereiken. Het gaat ons niet alleen om die advertentie. Het gaat ook om iets teruggeven en een partnership creëren.”
“Voorbeeld: als er bij een school een gevaarlijk verkeerssituatie is en de gemeente doet daar niets aan… Als wij een fotograaf en een verslaggever sturen, garandeer ik je dat de wethouder er binnen een dag mee aan de slag gaat. Gemeentes zijn zich niet altijd bewust van onze kracht. Als ze voor hun gemeentelijke pagina’s kunnen kiezen uit twee lokale kranten, zeggen ze dat ze voor kwaliteit gaan, maar het gros kiest voor de goedkoopste.”
Regionale omroepen onnodig
“De regionale omroep vind ik onzin. Er zijn geen regio’s in Nederland. Lokale omroepen snap ik nog wel. Lokale omroepen willen vaak met ons samenwerken, vanwege ons netwerk en ons archief. De lokale omroep is vaak een speeltje van de lokale overheid. Ik heb er niets tegen om met lokale omroepen samen te werken, maar het zet wel weinig zoden aan de dijk, omdat de bedrijven andere uitgangspunten hebben. De lokale omroep wordt gesubsidieerd en de lokale uitgevers moeten vechten voor hun boterham. Dat zijn moeilijk verenigbare uitgangspunten.”
“In 1998 werd al gezegd dat het papier gaat verdwijnen. We zitten nu in 2021 en het papier is er nog steeds. De markt is nu wel anders dan 15 jaar geleden. Je moet meer verstand hebben van AdWords, Google, Instagram, LinkedIn, Facebook en alles wat daar omheen draait. Maar er is voor uitgever van lokale huis-aan-huis kranten nog steeds een goeie boterham te verdienen. Lokale sites hebben een mooi bereik, video is bezig aan een grote opmars en de uitgevers zijn ook aan de slag gegaan met podcasts. Met andere woorden: de lokale uitgever van huis-aan-huis kranten is springlevend en gaat een mooie toekomst tegemoet.”
Bron: BM