101Barz lanceert campagne tegen opheffing
101Barz haalt ruim 3 miljoen YouTube-hits per maand en wordt niettemin door de NPO te klein bevonden om nog langer in de lucht te blijven, omdat 101barz.nl minder dan 100.000 bezoekers haalt. Als het aan de NPO ligt verdwijnt het grootste hiphopplatform van Nederland.
Die plannen moeten zo snel mogelijk van de baan als het aan de makers van 101Barz ligt. Mister 101Barz Angelo ‘Rotjoch’ Diop is met zijn team de campagne #Free101Barz gestart. Gesteund door een load artiesten en vrienden wil 101Barz laten zien hoe groot het bereik van het merk is onder jongeren. 101Barz wil een externe portal blijven en erkenning krijgen krijgen van de NPO.
101Barz bedient het jonge hiphoppubliek op de plek waar ze zijn: op YouTube. Daar heeft het platform sinds 2012 meer dan 70 miljoen hits. Maar omdat de site niet de NPO-eis van 100.000 bezoekers niet haalt moet het platform uit de lucht. Bovendien wil de NPO dat alle video en muziek uitsluitend wordt aangeboden via npo.nl. Geen video’s en muziek op de digitale kanalen van 101Barz dus.
Angelo Diop: “De NPO heeft het recht niet om ons zo te behandelen. Ze hebben de opdracht om alle lagen van de samenleving te bereiken en te vertegenwoordigen. 101Barz bereikt alle culturen, van Nederlanders tot Surinamers, van Mocro’s tot Antillianen, van Aziaten tot Afrikanen en van Turken tot Oostblokkers. Als 101Barz wegvalt is er niks meer voor deze multiculturele doelgroep bij de publieke omroep. Dat laten we niet gebeuren.”
101Barz heeft in de afgelopen negen jaar namen als Keizer, Kraantje Pappie, Zwart Licht, Fresku en Mr. Polksa grootgebracht met een beperkt budget. In 2009 won 101Barz een Beeld en Geluid Award en in 2009 en 2010 werd 101barz.nl verkozen tot beste site van de publieke omroep.
Bron: BNN/Broadcast Magazine