BM #Shorts: Gaat de datakluis ooit open?
Dat was een interessant Cross Media Café in Beeld & Geluid over de zogeheten datakluis. Onlangs presenteerden vijf grote Nederlandse mediabedrijven een plan om op een nieuwe manier met onze persoonlijke data om te gaan; volgens hen hét antwoord op de vraag naar meer controle over onze digitale levens en tegelijk de macht te breken van de grote techbedrijven.
Martijn van Dam is ervan overtuigd dat het kán en in elk geval een serieuze poging waard is, maar journalist Peter Olsthoorn zet grote vraagtekens bij de haalbaarheid van zo’n persoonlijke datakluis. Hij spreekt van ‘grenzeloze naïviteit’ in dit soort initiatieven tot nu toe, die bijna allemaal op de fles gingen. En dat ‘we deze keiharde data-oorlog met Silicon Valley’ alleen kunnen winnen met excellent ondernemerschap, en dan nog zullen Google en Meta Europa proberen te slim af te zijn.
Hoewel Van Dam te prijzen valt door heilig te geloven in de kans mondiaal voorop te gaan lopen, vrees ik dat Olsthoorn gelijk zal krijgen. Een typisch geval van too little too late…
Op het YouTube kanaal van BM (Broadcast Magazine) vind je al onze video’s: BM90, BM Talk, BM Review, BMY en BM Reportage. Altijd op de hoogte blijven van onze nieuwste video’s? Abonneer dan gauw en houd broadcastmagazine.nl in de gaten.
Bron: BM