BNN trekt stekker uit State Magazine
Hoofdredacteur Thijs Molenberg heeft vrijdag bekend gemaakt dat de stekker definitief uit het hiphop platform State Magazine gaat. “In Hilversum wordt zwaar bezuinigd, dus moeten er keuzes worden gemaakt bij BNN. De omroep kan geen twee online hiphopmerken (State en 101Barz) in de lucht houden, en heeft gekozen te focussen op het grootste merk.”
State Magazine werd in 2005 opgericht door Kees de Koning, zelf ook van huis uit journalist, maar de laatste jaren bekend als eigenaar van het befaamde label Top-Notch. Hij ging destijds in zee met Heineken om te komen tot een inhoudelijk, journalistiek platform over hiphop. Een opvallende constructie met popjournalist Job de Wit aan het roer, die in de eerste jaren meteen naam maakte met longreads over nationale en internationale hiphopacts. Toch trok Heineken twee jaar later de stekker uit de samenwerking, waarna De Koning op zoek ging naar onderdak. Dat vond hij uiteindelijk bij BNN, de omroep die zich het meest van allemaal richtte op jongeren.
State bleef in de jaren die volgden toonaangevend, al wisselde de impact door de jaren heen wel. Het laatste jaar had de site stevig te lijden onder de bezuinigingen in Hilversum. “Zelf ben ik begonnen als stagiair onder eindredacteur Erik Zwennes”, vertelt Molenberg. “Hij had destijds twee stagiairs en een klein budget voor freelancers. Dat was een periode waarin State weer opleefde. Ik ben zelf aangesteld in juni 2014, en werkte solo, zonder stagiairs en zonder budget. Soms vroeg ik wel mensen om hulp, puur uit liefde voor State Magazine, maar dat houdt ook een keer op.”
Bron: 3voor12