Dutch Podcast Awards: verhalen die raken en verrijken
Acht jaar geleden besloot tv-maker Rob Timmerman zijn leven een drastische wending te geven. De ene helft van het jaar bleef hij in de media actief, om de andere bootvluchtelingen op de Middellandse zee te gaan redden. Gisteren won hij er, samen met Laura Stek en hun VPRO-team tijdens de Dutch Podcast Awards een prijs voor beste podcast van 2024 mee.
De publieksprijs ging naar Broers, de podcast over het privéleven van Sam en Rijk Hofman. Jeugddrama-podcast Geheim Agent Liz (EO) won dubbel in de categorieën jeugd en fictie. NRC sleepte met Dagelijks en Het Uur awards in de wacht, terwijl Telegraaf-verslaggever Saskia Belleman met haar Femicide-podcast Zij is van mij de journalistieke prijs ontving.
Woensdagavond 6 november stromen podcastmakers uit heel Nederland naar Beeld & Geluid, waar Art Rooijakkers hen verwelkomt voor dé awardshow van het jaar. Met 12 categorieën, 54 genomineerden en een jury van 24 vakexperts weten organisator BNR en haar hoofdredacteur annex gastheer Marc Adriani voor de zevende keer een groots event neer te zetten. Een avond vol rakende verhalen, trots en een feestelijke ode aan de podcast-community die het groeiende belang van dit medium onderstreept.
“Leuk om te zien hoe blij iedereen is en hoe trots op wat er gemaakt is” observeert presentator en jurylid Micha Blok tijdens de show waarin zij aangeeft waarom podcasts juist nu zo populair zijn: “Ze brengen verdieping, duiding, laten je lachen en kunnen de blik op je leven, jouw blik op de wereld doen kantelen. Een tip hierbij: luister niet alleen naar mensen uit je eigen bubbel, dat brengt je niet verder.”
Vlijmscherpe gesprekken
NRC’s Pieter van der Wielen wordt door de jury geprezen voor zijn ‘waar nodig vlijmscherpe’ gesprekken. Dat in combinatie met wekelijks toonaangevende gasten voor Het Uur te strikken bezorgt dit team een award. ‘Jong talent’ wordt Nanoah Struik met haar queerness en Nigeriaanse roots in de Omroep ZWART-podcast In Afrika Besta Ik Niet. “In Afrika bestaat dat niet’, zei mijn vader, dus besta ík daar niet.” Op het podium en daarna deelt Nanoah hoeveel de award voor haar en haar partner, die deze auditieve reis naar meer kennis over queerness en heling samen met haar doorleefde, betekent.
“Jullie doen ónderzoek voor je gaat ouwehoeren” luidt de aankondiging van ‘Chatcast Informatief’-podcast Grof Geld. Volgens de jury ‘Een podcast over de mooiste schaduwzijden van het leven: voetbal dus.’ Ook een awardwinner waarin vakkennis, diepe research en verhalende vorm volgens de vakjury slim wordt gecombineerd. Host en merkstrateeg Perre van den Brink, die de podcast samen met journalist Sam van Raalte maakt, legt tijdens de borrel uit waar het daadwerkelijke succes van hun podcast op lijkt te rusten: de continue aanwezigheid van zijn 8-jarige zoontje. Zelf ook fanatiek voetballer: “De ene keer merkt hij iets superscherp op en dan weer juist heel kinderlijk.” Om dit ontwapenend charmant bij de les houden zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen, neemt Perre de gesprekken met zijn zoontje gewoon thuis op de bank op “met soms de andere kinderen die naar bed moeten schreeuwend op de achtergrond.”
Oké, buiten je eigen bubbel luisteren dus, je eigen kinderen inzetten, ‘buiten je eigen geluiden eens opnemen, moet je zien hoeveel voldoening je daaruit haalt’ – ook een tip vanaf het podium – ‘richt je niet alleen op je co-host, maar bedenk continu hoe je die luisteraar erbij kunt betrekken’ en ‘neem de tijd én rust om je verhaal te vertellen, niet alles heeft een geluidseffect nodig’: de tips van insiders tijdens deze show zijn waardevol. Verder leren we nog dat niet nieuws, niet persoonlijke ontwikkeling maar amusement de nummer 1-reden voor podcastbeluistering is.
Kinder- en jeugdpodcasts dun gezaaid
Ook bij Geheim Agent Liz, de jeugddrama-podcast van de EO waarbij de 10-jarige Liz naar eigen zeggen ‘echt acteert’ met haar stem, worden kinderen de podcast zowat ingezogen. Het maakte de wensdroom van dramaturg en hoofdredacteur kinderprogramma Eveline Groeneveld waar: “Fantastisch om te schrijven en produceren. Het lijkt ‘even’ een podcast maken, maar heeft in de praktijk meer weg van het draaien van een volwaardige videoproductie.”
Hoewel de indruk – ook bij de jury – bestaat dat de voice-memo’s richting Liz gescript zijn, weet eindredacteur Helena Hunink te vertellen dat die in driekwart van de gevallen toch echt spontaan zijn. Reden temeer als team eens goed van deze prijs te genieten. De vraag is wel waarom de nominaties bij jeugd en fictiepodcasts voor kinderen zo dun gezaaid zijn, terwijl de toekomst juist ook daar lijkt te liggen. Werk aan de winkel voor dramaturgen en misschien nog wel harder nodig: geldschieters, luidt een breder gedragen conclusie tijdens de nazit.
Waar is Sarah?
Save the best for last: aan het eind van de show wordt de award voor Beste Podcast van Nederland en die in de categorie Verhalend uitgereikt aan het team van Waar is Sarah? De podcast waarin Rob Timmerman jaren later op zoek gaat naar de baby die hij ooit levend uit een rubber migrantenboot aan land wist te zetten. Zou dit meisje inmiddels beter af zijn? Radio- en documentairemaker Laura Stek neemt de award in ontvangst en vertelt over het maakproces: “Ik stond in de supermarkt toen bij Rob op zee alle audiorecorders uitvielen en hij noodgedwongen tot appen moest overgaan. Rob deelde hoe hij net iemand voor zijn ogen had zien verdrinken. Daar sta je dan, met je pak melk in je hand… Onze samenwerking moesten we wel aftasten. Rob is geen activist, hij wilde gewoon zo open mogelijk het migratieverhaal vertellen, daar stond ik ook voor.”
De ontknoping van deze podcast is inmiddels bekend, maar daarom niet minder boeiend, zo delen aanwezigen die deze serie vaak in één ruk hebben uitgeluisterd. Zelf ontbreekt Rob in de bomvolle zaal bij Beeld & Geluid. Om zich in alle rust op een volgende reddingsoperatie te kunnen voorbereiden…
Bron: Ellen Danhof/BM