Google en Facebook steeds machtiger
Google en Facebook worden steeds machtiger als advertentieplatforms. Hun marktaandeel bedraagt nu al twintig procent, elf procent meer dan in 2012. Dat blijkt uit Zeniths Top Thirty Global Media Owners, een ranglijst van ’s werelds grootste mediabedrijven gemeten naar advertentieomzet.
Google blijft de grootste online advertentieverkoper met een jaaromzet van 79,4 miljard dollar. Facebook volgt met 26,9 miljard. De ranglijst bestaat niet alleen uit internetbedrijven, maar Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon en Twitter staan wel in de Top dertig. De derde plaats na Google en Facebook is voor kabelbedrijf Comcast, goed voor 12,9 miljard dollar advertentieomzet.
Slechts zeven bedrijven verdelen 73 procent van de online advertentiemarkt, omgerekend 132,8 miljard dollar. Twintig van de dertig grootste bedrijven uit de lijst komen uit de VS. Opvallend is dat de advertentieomzet van Twitter tussen 2012 en 2016 met maar liefst 734 procent groeide. Tencent is met 697 procent de tweede snelste groeier, gevolgd door Facebook (528 procent) en Baidu (190).
Bron: Zenith/BM