Het vooruitkijken van tv-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren
Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een kwart van alle Nederlanders inmiddels ook tv-programma’s vooruitkijkt en dat dit onder 18-34 jarigen zelfs 41% is.
Een andere conclusie uit de samenvatting is dat het vertrouwen in de (nieuws)berichten via traditionele media veel groter is dan via de sociale media. Het bezit van de smart-TV blijft maar stijgen en is nu in 62% van de Nederlandse huishoudens aanwezig. Google Chromecast, Apple TV en andere mediaspelers willen maar niet aanslaan in Nederland en zijn zelfs iets minder populair geworden in 2021.
Vooruitkijken
In het TIDM onderzoek wordt gevraagd naar de verschillende vormen van het kijken naar tv- en videocontent. We zien dat live tv-kijken het meest populair is, negen op de tien Nederlanders kijkt live tv (92%). Het vooruitkijken naar tv-programma’s is iets gestegen. Een kwart van alle Nederlanders kijkt inmiddels ook tv-programma’s vooruit (26%). Van alle leeftijdsgroepen kijken 18-34-jarigen het vaakst tv-programma’s vooruit (41%). Opvallend is dat we minder korte video’s zijn gaan kijken en ook minder uitgesteld gekeken hebben.
Streamingdiensten
Van alle videoplatforms die gebruikt worden zijn Netflix en YouTube nog altijd de grootste. Wel is het zo dat de groei bij Netflix er duidelijk uit is. Dat was nog maar +1%. Het gebruik van YouTube daalde zelfs van 60% naar 56%. De concurrentie tussen de platforms is hevig. De grote platforms staan onder druk van de opkomende platforms. Disney+, Videoland, Ziggo Sport en Amazon Prime zagen allen hun gebruik toenemen naar respectievelijk 17%, 23%, 16% en 11%.
Weinig vertrouwen in sociale media
Aan de respondenten is gevraagd in welke mate men vertrouwen heeft in de berichten en nieuws van de verschillende media. Zij konden hun oordeel aangeven door middel van een rapportcijfer. Het vertrouwen in de berichten en nieuws via traditionele media zoals tv, radio, nieuwssites en -apps en dagbladen is veel groter dan in nieuws via sociale media. Driekwart van alle ondervraagden geeft het nieuws via sociale media een onvoldoende. Actualiteiten/journaal op tv is het meest vertrouwd.
Bron: Screenforce/BM