Netflix verrast met indrukwekkende cijfers
vrijdag 19 juli 2024

Netflix verrast met indrukwekkende cijfers

Netflix groeide in het tweede kwartaal met 8 miljoen nieuwe abonnees, ruimschoots meer dan verwacht, mede dankzij populaire series zoals Bridgerton en Baby Reindeer. Ook de omzet steeg harder dan voorspeld, mede dankzij het advertentiemodel.

Netflix had het op een na beste halfjaar ooit, alleen overtroffen door 2020 toen de coronapandemie veel nieuwe abonnees opleverde. Het platform heeft nu bijna 277,7 miljoen abonnees. De omzet steeg met 17 procent naar 9,6 miljard dollar en de winst bedroeg 2,1 miljard dollar, vergeleken met 1,5 miljard dollar vorig jaar.

Bijna de helft van de nieuwe Netflix-abonnees kiest voor de goedkopere versie met reclames. Wanneer het goedkopere reclame-abonnement in Nederland beschikbaar zal zijn, is nog altijd niet bekend. Vorig jaar startte Netflix ook een campagne tegen accountdeling en introduceerde het een afgeprijsd abonnement voor ‘meekijkers’. Dit zorgde toen voor veel extra abonnees, waardoor de groei in het derde kwartaal waarschijnlijk minder sterk zal zijn.

Netflix verwacht de komende anderhalf jaar overigens relatief weinig omzet uit advertenties. Tegelijk schrapt het bedrijf zijn goedkoopste reclamevrije abonnementen in meer landen. In Frankrijk en de VS verdwijnen deze binnenkort; in Canada en het VK zijn ze al opgeheven.

In een brief aan aandeelhouders benadrukt Netflix het belang van divers entertainment, omdat het platform door 600 miljoen mensen wordt gebruikt. Daarom investeert het niet alleen in series en films, maar ook in games. Het kwartaalbericht noemt een nieuw videospel gebaseerd op de Zuid-Koreaanse hitserie Squid Game, waarin de hoofdpersoon kinderspellen op leven en dood speelt.

Bron: BNR/BM

Bericht delen