On Air: Alleen kwaliteit telt
De website www.onair.events vertelt in één oogopslag eigenlijk het hele verhaal. On Air: On Air is a streaming service with a catalogue of live concerts that you can access from the comfort of your home. En dat allemaal in de beste beeld- en geluidskwaliteit. Hoog tijd om een kijkje te nemen in Baarn, waar het streamingplatform is gevestigd. Maar het bedrijf doet meer en stelt haar eigen productie en post-productie kennis en activiteiten nu ook beschikbaar voor andere bedrijven.
Onbetwist het belangrijkste aspect waarmee On Air zich wil profileren en onderscheiden, is het optimale beeld- en geluidsniveau op zijn platform. Of zoals dat in goed Engels klinkt: We level-up our original concert streams with the immersive sound of Dolby Atmos and the ultra-vivid pictures of Dolby Vision, for an experience as close to the real event as possible.
Video editor Matthijs Iseger en media solutions manager Rick Bal zijn twee cruciale pionnen in de On Air-strategie. De ervaren Iseger, inmiddels drie jaar werkzaam voor het Baarnse bedrijf, heeft “altijd in video gezeten en met name live content. Ik vind het mooi om de sfeer van een evenement zo goed mogelijk over te brengen op het scherm, zodat ook iemand die het concert niet kan bijwonen, toch op de eerste rang zit en het echt kan meebeleven.”
Rick Bal is al vanaf het begin bij On Air betrokken. “Eerst het streamingproces opgezet, vervolgens ook postproductie en grading. Samen met Dolby Labatories de streaming in Dolby Atmos ontwikkeld en erna de uitrol van Dolby Vision. We bieden tickets aan in HD/Stereo en in Dolby Vision en Atmos kwaliteit, waarbij 70 tot 80% van de mensen die hogere kwaliteit koopt. Dat past ook in de trend dat wie tegenwoordig een nieuwe tv aanschaft, daar eigenlijk een thuisbioscoop mee creëert. Dan ben je ook bereid om iets meer geld uit te geven om echt die volledige audiovisuele beleving te krijgen.”
Grote glimlach
Wat kwaliteit betreft is voor On Air alleen het beste goed genoeg. Matthijs Iseger: “Wat mij persoonlijk de meeste voldoening geeft, is als ik een edit heb gemaakt waar ik na een jaar nog steeds met een grote glimlach naar kan kijken. Het klinkt misschien als een cliché, maar ik ben gewoon supertrots op eigenlijk alles wat we hebben neergezet. Het is natuurlijk elke keer anders. Bij een klassiek orkest zijn het rustige, langzame beelden en de details van een viool mooi in beeld brengen, terwijl je bij een Amerikaanse rockband als All Time Low met de snelheid van bewegende camera’s werkt en het publiek uit volle borst meezingt.”
Rick Bal: “Geen concert is hetzelfde, elke sfeer is weer compleet verschillend. Soms grof en rauw, zoals bij Kurrupt FM, maar ook strak en rustig, bijna steriel bij een klassieke uitvoering. Daar kan je met je kleuren ook heel anders op inspelen. Ik ben regelmatig ter plekke, ook om de shading van de camera’s in de gaten te houden. Bij het concert van All Time Low zat onze COO Marco Verhoek in Amerika met cameramensen, een shader en een geluidstechnicus en ik zat naast de regisseur remote in de control room van NOMOBO in Amsterdam. Dat is natuurlijk gaaf en ook wel de toekomst als het over kostenefficiëntie en duurzaamheid gaat.” Onder leiding van senior production manager Kiki The worden jaarlijks wereldwijd vele concertregistraties geproduceerd en zijn er diverse standaard recording packages ontwikkeld om volgens de eigen kwaliteitseisen te produceren tegen beschikbare budgetten.
Wat was jullie uitdagendste klus tot nu toe?
Iseger: “Dan denk ik vooral aan het concert van de Britse band Years & Years in Wembley. Bij elk shot richting publiek zag je overal exit bordjes en markertjes op de vloer. Ook songlijsten, autocues, cameramensen, alles is met de hand weggepoetst. (Lachend) Het was tot het enge aan toe, zelfs dode pixels in het led-scherm zijn weggewerkt. Ik schrok zelfs als ik hier in de garage een exit-bordje zag…”
“We kunnen een oudere show
in lagere kwaliteit reproduceren
in een mooie 4K HDR-stream
met Dolby Vision en Atmos”
Het typeert de werkwijze van On Air, dat naast live registraties ook steeds vaker het verzoek krijgt om bestaand (film)materiaal te upgraden. Bal: “Concerten van The Doors of Bob Marley, die gaan door de pipeline met onze ontwikkelde technologie. Het is nog wel een proces om dat te finetunen, maar we kunnen een oudere show in lagere kwaliteit reproduceren in een mooie 4K HDR-stream met Dolby Vision en Atmos.”
Content upgrade
“Het mooie is: als je colorgrade voor HDR delivery, heb je veel meer mogelijkheden wat je naar het scherm van de consument kan brengen. Als het licht aangaat, dan voelt dat thuis ook echt zo. Er zijn natuurlijk ook nog veel mensen die een concert op een telefoon, een ouderwetse tv of een laptop gaan kijken. Dan heb je met wisselende kwaliteit beeldschermen te maken. Met de onze technologie in Dolby Vision kunnen we een upgrade doorvoeren, zodat de sfeer die wij hier op onze mastering display zien ook terugkomt op het scherm bij de mensen thuis, op welk apparaat ze ook kijken. Vroeger waren verschillende grading processen noodzakelijk, maar met onze huidige workflow kan deze grading worden uitgevoerd.”
“In het hele productieproces doen we al aanpassingen voor de nabewerking om die kwaliteit te behouden. We schieten alles in RAW of in Log, ook tijdens de multicam-registraties al. Dan hebben we wel een SDR- of HDR-afkijk maar altijd een color checker bij ons om te garanderen dat alle camera’s ook correct zijn ingesteld zodat we het hele grading proces hier zo snel mogelijk in een keer strak kunnen uitvoeren.”
10cc en 8K
Matthijs Iseger: “Wel leuk om te melden is dat we 10cc hebben opgenomen, op de simpelste manier met 5 losse camera’s in Oxford. Uiteindelijk hebben we die show audio- en videotechnisch hier helemaal gemaakt en de mannen van 10cc, echte muziekfanaten in de goede zin van het woord, hebben de audio gebruikt voor een cd en de video willen ze op een soort dvd uitbrengen. Dat is het grootste compliment dat wij hier kunnen krijgen van mannen die al vele jaren in het vak zitten. Eigenlijk was dat de leukste show die ik gemaakt heb, als ik er nog eens over nadenk. Ik kreeg 5 losse bronnen en heb zonder regisseur alles in elkaar gezet. Het was leuke muziek, het waren fantastische artiesten, echt een feest om te doen.”
Verhoek tot slot: “Wat we allemaal productioneel kunnen, is voor veel partijen interessant, zowel de productie van (concert)registraties, de diverse postproductie-mogelijkheden als ook de content upgrade-technieken. Wij komen graag in contact met andere bedrijven in de markt om onze mogelijkheden te presenteren. Ik heb er nooit onderzoek naar gedaan, maar ik kan me zo voorstellen dat Beeld & Geluid bijvoorbeeld heel veel content op de plank heeft in SD- of misschien HD-kwaliteit waar niets mee wordt gedaan, terwijl de vraag naar content enorm is, zeker in ‘opgepoetste’ vorm. Ik wil dat de kennis die hier zit meer gebruikt gaat worden.”
“Als je ons vergelijkt met de concullega’s is onze content technisch gezien van het allerhoogste niveau. We produceren zelfs al in 8K, al kunnen we dat nog niet streamen. Maar de negende van Beethoven is over 10 of 20 jaar nog steeds populair. Extra investeren in productie, ook op de locatie zelf, met duurdere camera’s, licht en natuurlijk onze geavanceerde postproductie, maken On Air onderscheidend op de lange termijn. Uiteindelijk moet er over tien jaar een afstandsbediening zijn met de knop ‘On Air’ erop, net als Netflix en Disney.”
Meer weten over of gebruik maken van de services van On Air? Neem dan contact op via media@onair.events of 085-0207600.
Bron: BM
Foto’s: Margot Brakel