Online Broadcast: MCN centraal
In Online Broadcast, het maandelijks terugkerende katern in Broadcast Magazine, is ditmaal volop aandacht voor het fenomeen Multi-Channel Networks (MCN). De activiteiten van de belangrijkste Nederlandse spelers worden op een rijtje gezet.
Age of Media, Divimove, Social1nfluencers, RTL MCN, NewBeChannels, Mediakraft, Expoza, Endemol Beyond en Zoomin.TV passeren uitgebreid de revue. Volgens Jan Riemens, CEO van Zoomin.TV, raakt de markt voor MCN’s verzadigd en zullen partijen zich bij elkaar gaan aansluiten. “Het is niet zoveel anders dan de platenbusiness van vroeger. Een twintigtal sterken zal uiteindelijk overblijven en zich ontwikkelen tot tv-stations. Die kunnen de concurrentie makkelijk aan vanwege de veel lagere kostenstructuur. Het is de ‘omroep opnieuw uitgevonden’.”
Riemens voorspelt bovendien een grote verschuiving naar de adverteerders, die de tv-bedrijven van de toekomst zullen zijn. “De drempel om zelf content te maken en te publiceren, wordt steeds lager en ze hebben een groot voordeel: geld. Door rondom een populair merk/brand een tv-zender te creëren met behulp van het YouTube publiek en creators, bouw je met behulp van een MCN snel een community die zichzelf uitbouwt. De tv commercial is aan vernieuwing toe en het product wordt steeds meer zijn eigen pr. Red Bull en Apple hebben al laten zien dat het kan en hoe het moet.”
Online Broadcast is onderdeel van Broadcast Magazine. Nog steeds geen abonnee? Aarzel niet, klik hier en maak gebruik van onze speciale actie!
Bron: Broadcast Magazine