Podcast over DPG en Christian van Thillo
In Italië heb je Silvio Berlusconi, in Engeland Rupert Murdoch. Iedereen kent ze. Maar de perstycoon die regeert over de Lage Landen is relatief anoniem. Tot nu. Wie is Christian van Thillo, de eigenaar van DPG Media, de grootste uitgeverij van de Benelux? Hoe doet hij zaken? Hoe werkt dit familiebedrijf? Bepaalt hij wat we zien, lezen of horen?
De vraag is legitiem nu zijn bedrijf, met een omzet van 1,8 miljard euro, bijna 80 merken exploiteert en dagelijks een miljoenenpubliek bereikt. Overal is hij aanwezig. Overal staat hij in contact met ons. Het bedrijf bereikt naar eigen zeggen 91% van de Nederlanders.
Miljoenen Nederlanders gebruiken ‘zijn’ media dagelijks. Ze lezen het AD of de Volkskrant, ze luisteren naar Qmusic, klikken op het laatste nieuws op Nu.nl of lezen een van de DPG-tijdschriften. RTL, de grootste commerciële tv-zendergroep van Nederland, is de meest recente voorgenomen overname van DPG.
Over de maker
Tijd voor een BNR audit! Journalist Mark Koster volgde voor zijn boek De Belg én het nieuwste seizoen van Hoge Bomen twee jaar lang de wegen van Christian van Thillo. Dat is vanaf nu hier te beluisteren.
Hij dook in de archieven en sprak met tientallen vertrouwelingen, bewonderaars, concurrenten, collega’s en critici. Hij kwam tot een gedetailleerd beeld van de mediamagnaat van de Benelux. Mark Koster verklaart: “Met deze podcast leggen we bloot hoe uitgever Van Thillo langzaam knaagt aan de onafhankelijkheid van de pers”. Verlieslijdende mediabedrijven worden opgekocht en omgevormd en in het personeelsbestand wordt flink gesnoeid, waarna het opnieuw de wereld in wordt gestuurd. De successen zijn enorm. Maar is Van Thillo een passievolle courantier, of een kille saneerder?
Bron: BNR/BM