"Omroepen zijn niet langer zendende organisaties"
Giel Beelen in je broekzak, afstandgemist.nl en Connected Tv: de digitale koers in Nederland is in één woord revolutionair te noemen. Hoofd Nieuwe Media VARA Edwin Valent en Roeland Stekelenburg hoofd Nieuwe Media NOS, lieten tijdens de Broadcast Business Club op 18 februari zien welke technologische innovaties er op het gebied van nieuwe media gaande zijn. De toekomst ziet er mobiel, on demand en crossmediaal uit.
Valent: “Omroepen zijn niet langer zendende organisaties, maar anticiperen op de wensen van het publiek. De nieuwe website van Giel Beelen – die donderdag 25 februari wordt gelanceerd – is daarvan een mooi voorbeeld. Daar komen dagelijks zoveel bezoekers dat hij wel aangepast moest worden. Daarnaast komt er ook een mobiele applicatie voor de iPhone en de Android waarmee je overal live met Giel kunt meekijken, als je wilt zelfs op de wc.”
“De Olympische Winterspelen zijn het evenement bij uitstek om nieuwe pilots te testen”, aldus Stekelenburg. “Living on the edge. Dit zijn de momenten waarop je veel exposure hebt en mensen bereid zijn om nieuwe dingen uit te proberen. Zo kun je nu op Afstandgemist.nl alle schaatsritten los van elkaar bekijken. In wezen stel je zo je eigen programma samen. De focus verschuift van live naar on demand: onze streams zijn tot en met vandaag (18 februari) 4,4 miljoen keer bekeken. Daarvan is 1,7 miljoen live en 2,7 miljoen on demand.”
Een uitgebreid verslag van de Broadcast Business Club staat in het volgende nummer van Broadcast Magazine, dat 4 maart verschijnt.