Eyeworks neemt internetbedrijf Advance over
Eyeworks en internetbedrijf Advance hebben overeenstemming bereikt over de toetreding van Advance tot de Eyeworks Groep. Advance richt zich op de ontwikkeling en exploitatie van interactieve platforms, vaak in samenwerking met adverteerders.
Advance is vooral bekend van de concepten Stay or Go, Volgens Mama, Verjaardagsalarm, Word Ik Rijk? en Je Echte Leeftijd. Oprichter en creatief directeur Frans de Vries en mededirecteur Theo Dirksen blijven de directie voeren van het bedrijf.
Het Crossmedia Fund van Joop van den Ende – Van den Ende & Deitmers – werd in 2007 al aandeelhouder van Advance. In 2006 nam Van den Ende & Deitmers overigens een belang van dertig procent in Eyeworks, hetgeen de connectie verklaart.
Of Eyeworks niet bang is voor een eventueel imago van privacymisbruik dat aan Advance kan kleven is onbekend. Advance werd eind vorig jaar nog door het College Bescherming Persoonsgegevens op de vingers getikt omdat het op grote schaal de privacy van Nederlandse internetgebruikers schond. Het bedrijf verzamelde persoonlijke gegevens en verstrekte die zonder expliciete toestemming daartoe aan derde, commerciële partijen.
Het college constateerde dat Advance na bekendmaking van het privacymisbruik zijn site had aangepast op relevante onderdelen en nieuwe algemene voorwaarden publiceerde. Eyeworks hoopt de interactieve platforms waar Advance mee werkt zelf in te gaan zetten en aan te bieden aan adverteerders. Uiteindelijk moet er gewerkt worden aan een internationale uitrol.
Bron: Broadcast Magazine/Emerce
de Volkskrant, 14 februari 2009: Je hele privéleven op internet
De Telegraaf, 18 december 2009: CBP: internetbedrijf Advance in overtreding