Iphion: alle tv-kanalen verspreiden via internet
Wordt Merien ten Houten met zijn bedrijf Iphion een geduchte concurrent voor machtige distributiepartijen als kabelaars en KPN? Als het aan de oprichter van Ilse Media ligt, zet hij de bekende businessmodellen volledig op zijn kop.
Voor de spreekwoordelijke autodealer op de hoek ligt een glansrijke toekomst in het verschiet. Straks kan hij zijn occasions aanbieden in een echte tv-commercial, helemaal toegesneden op zijn (lokale) doelgroep en nog betaalbaar ook. Althans, dat is de toekomst volgens Merien ten Houten, oprichter van Ilse Media. Dat bedrijf verkocht hij in 2000 aan het toenmalige VNU. Inmiddels is hij druk doende om, zoals hij zelf zegt “televisie aan internet te hangen”. Dat doet hij onder de naam Iphion, een open televisieplatform op internet waarop iedereen die dat wil zijn eigen tv-zender(tje) kan zetten.
“Tv is nog altijd een walled garden en als gebruiker frustreert me dat. Ik wil geen basispakketten of pluspakketten, maar gewoon toegang tot alle zenders die er zijn. Met Iphion willen we alle tv-kanalen gaan verspreiden via internet. Dat is technisch heel simpel: klanten pluggen onze set-top box gewoon in op hun ADSL-kastje”, aldus Ten Houten tijdens de Broadcast Business Club.
Door zijn initiatief denkt Van Houten adverteerders veel beter te kunnen bedienen. “Wij verkopen geen tv-zender of een merk, maar een doelgroep. Een adverteerder kan zeggen: ik wil 100.000 mannen tussen de 30 en 45 bereiken die van auto’s houden. En voor de autodealer op de hoek zorgen we dat zijn spotje alleen lokaal en onder zijn doelgroep wordt verspreid. Ook voor de kijkers zijn de voordelen groot. Zij worden bediend op maat met spotjes die zijn toegesneden op hun eigen wensen. En wanneer je niet naar een commercial kijkt, krijg je die de volgende keer gewoon niet meer voorgeschoteld.”
Overigens kocht Ten Houten onlangs de site Ilse.nl weer terug. “Het zaadje dat ik had geplant, hing er maar een beetje bij. Daarom wilde ik het terughebben. Ik maak er een compleet vernieuwde zoekmachine van. Zie de bètaversie op beta.ilse.nl.”
Lees het complete verslag van de Broadcast Business Club in Broadcast Magazine.
Neem vandaag nog een (proef)abonnement.
Bron: Broadcast Magazine