NOS en YouTube lanceren interactief kanaal voor verkiezingen
De NOS en YouTube hebben een speciaal YouTube-kanaal gelanceerd met de naam Nederland Kiest. Via dit kanaal kunnen Nederlanders vragen die ze hebben, direct aan politici stellen in een videoboodschap.
De NOS probeert vervolgens van de politici een antwoord te krijgen. Op de vragen die worden ingestuurd, kan worden gestemd. De beste vragen worden uiteindelijk gesteld in het lijsttrekkersdebat van 8 juni. Ook zal de NOS de vragen van het YouTube-kanaal gebruiken in de radio- en tv-uitzendingen.
Hans Laroes, hoofdredacteur NOS Nieuws, is blij met het nieuwe initiatief: “Het kanaal is voor ons een extra middel om inzicht te krijgen in wat er speelt onder het publiek: welke thema’s en vragen leven er in aanloop naar de landelijke verkiezingen?”
Laroes ziet de samenwerking als een waardevolle aanvulling op de traditionele journalistieke kanalen. “De NOS vindt het zinvol en belangrijk om te experimenteren met sociale media om het publiek bij de nieuwsvoorziening te betrekken. Door een samenwerking aan te gaan met een platform als YouTube hopen we informatie te verzamelen die wellicht anders onopgemerkt was gebleven”, zegt de hoofdredacteur.
Ook een woordvoerder van YouTube benadrukt de rol van de nieuwe media in de journalistiek. “Het internet speelt een steeds belangrijkere rol in de politiek, bevordert discussie en maakt het makkelijker om als geïnteresseerde burger deel te nemen aan het politieke debat. Met de samenwerking willen de NOS en YouTube het makkelijk maken voor burgers om de dialoog aan te gaan met politici en hun prangende vragen rechtstreeks te stellen en ook beantwoord te krijgen.”
Bron: NOS/Broadcast Magazine