NOS keert mobiele applicaties de rug toe
De NOS zal steeds minder mobiele applicaties gaan ontwikkelen. De omroep heeft de voorkeur voor het mobiele web uitgesproken. Dat meldt Emerce op de website. “We gaan publiceren op internet als het kan en enkel via applicaties als het moet”, aldus Roeland Stekelenburg, hoofd Nieuwe Media bij de NOS.
“De kosten voor webuitgaven zijn significant lager dan voor het bouwen van applicaties. Bovendien begin ik me af te vragen waarom wij op moeten draaien voor de kosten voor al die verschillende platformen”, gaat Stekelenburg verder. Erik Huggers, baas bij BBC Digitaal, is het met Stekelenburg eens. “Wij worden belast met de kosten en inspanningen om applicaties te maken voor alle verschillende mobiele platformen. Kan dat niet makkelijker?”, vroeg hij zich in februari af.
“Grafisch en technisch gezien kun je wel meer met een applicatie, omdat die het optimale uit de apparaten haalt”, aldus Stekelenburg. Maar de NOS-specialist ziet naast de kosten ook problemen in de onbetrouwbare statistieken. “Bovendien is het lastig dat we geen betaalde applicaties kunnen publiceren. We mogen als publieke omroep de markt niet verstoren. Als we nu een applicatie ontwikkelen die succesvol is, zijn we slachtoffer van ons eigen succes vanwege de kosten. Als er reclame in de applicatie zit, gaat het geld regelrecht naar Ster.”
Wanneer commerciële omroepen geld zouden vragen, zou de NOS ook betaalde applicaties kunnen publiceren. Stekelenburg hoopt dan ook stiekem dat dit gaat gebeuren. “Onze allereerste applicaties waren wel betaalde uitgaven. Dat was erg winstgevend.”
Bron: Emerce/Nu.nl