NOS stelt grenzen aan gebruik sociale media
NOS-directeur Jan de Jong heeft, na overleg met de directie en hoofdredacties, nieuwe regels voor de sociale media opgelegd aan de NOS-medewerkers, zo meldt Mediajournaal. Zij mogen via deze media niets zeggen over zaken rond de publieke omroep.
“Social media zijn laagdrempelig – je bereikt snel en gemakkelijk veel mensen – en hebben een aantrekkelijke mix van intimiteit en openbaarheid,” schrijft De Jong in een e-mail aan het personeel. “Maar dat brengt ook risico’s met zich mee omdat de meeste sociale media voor iedereen te volgen zijn. NOS-medewerkers onthouden zich derhalve in alle media van mededelingen over en/of commentaar op interne NOS- en publieke omroep aangelegenheden, waarbij het niet uitmaakt of deze aangelegenheden bij het publiek reeds bekend zijn.”
Ook het uiten van een mening over de omroep als privé-persoon is er niet meer bij. Dat wordt volgens De Jong al snel al mening van de NOS gezien. “Die beeldvorming blijkt in de praktijk lastig te corrigeren en kan een negatieve impact hebben op het imago van de NOS als neutrale, onbevooroordeelde nieuwsorganisatie. Directie en hoofdredacties gaan er van uit dat iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid op dit punt kent en daar naar handelt. Deze verantwoordelijkheid vloeit voort uit de CAO voor het Omroeppersoneel, meer in het bijzonder artikel 3,” besluit De Jong.
Bron: Mediajournaal/Broadcast Magazine