NPO start test met narrowcasting
Samen met een aantal omroepen start de NPO met een proeftraject voor narrowcasting. Op het Stadhuisplein in Lelystad staat een groot scherm waar iedere werkdag een selectie korte programma’s van publieke omroep op straat wordt aangeboden. Het streetcasten gebeurt nu alleen nog in Lelystad, maar ook online kan men op verschillende sites als bijvoorbeeld Testlab bundels met korte programma’s en fragmenten tegenkomen. Op de mobiele site van Uitzending Gemist (niet in de iPhone app) is een nieuw tabblad te vinden met de titel Shorts. Zo kan de kijker op deze drie plekken dagelijks een bundel van maximaal twaalf minuten met fragmenten en korte programma’s bekijken.
Het aanbod bestaat uit een selectie uit de NPS Micromovies, diverse clips van themakanaal 101 TV, AVRO’s Opium, De vloer op van Human, RVU’s Wisebits, Nederland zingt, fragmenten uit Xnoizz en Jong (EO), YouTube-uploads van Uitzending Gemist en fragmenten uit het gehele aanbod van Uitzending Gemist. De test duurt een maand. Na deze periode wordt het effect van narrowcasting getoetst met een onderzoek. Zijn de resultaten positief dan kan krijgt het project een vervolg. Vanaf dat moment is het ook mogelijk dat andere omroepen zich aansluiten bij dit project.
Bron: NPO/Broadcast Magazine