Streaming in Nederland: minder Nederlandse content, wel vaker aangeraden
vrijdag 8 november 2024

Streaming in Nederland: minder Nederlandse content, wel vaker aangeraden

Nederlandse content deed het goed op de streamingplatforms. Er was minder aanbod in het derde kwartaal, maar de abonnees waren tevreden. En Dwars door de Lage Landen, winnaar van de Gouden Televizier-Ring 2024, was ook bij de streamende kijker geliefd. Dat blijkt allemaal uit data van Bindinc. VOD Insights.

Nederlandse content scoort opnieuw goed bij de streamingdiensten. Toch is het beeld van het derde kwartaal gemengd: het aandeel van producties van eigen bodem nam af ten opzichte van het tweede kwartaal. Voor een deel komt dat door de zomer, traditioneel een rustige tv-periode in Nederland. Daarnaast was er dit jaar een overdaad aan sport te zien, waaronder het EK voetbal en de Olympische Spelen. Daardoor was het aantal echte publiekstrekkers, gemeten ten opzichte van vorig kwartaal, wel lager.

Kamp Van Koningsbrugge
Dat over de hele linie minder Nederlandse producties te zien waren op de streamingplatforms is niet alleen jammer voor onze producenten, maar ook voor de kijkers. Want uit de data blijkt opnieuw dat titels van eigen bodem erg op prijs gesteld worden door Nederlandse abonnees.

De Net Promoter Score (NPS), die aangeeft in welke mate kijkers een titel aanbevelen aan anderen, is ten opzichte van het vorige kwartaal gestegen. Dit is mede te danken aan het succes van B&B Vol Liefde (Videoland), dat dit jaar beter wordt gewaardeerd dan het vorige seizoen. Een andere uitblinker in deze periode was Kamp Van Koningsbrugge op NPO Start. Dit realityprogramma van AVROTROS werd het meest aangeraden van allemaal en belandde ook in de overall-top drie van hoogst gewaardeerde titels. Daarmee liet het zelfs internationale producties als Killing Eve (nu ook te zien op Netflix) en House of the Dragon (HBO Max) achter zich.

Kamp Van Koningsbrugge

Voor het komende kwartaal houdt Bindinc. VOD Insights de ontwikkelingen nauw in de gaten. De eerste signalen zijn positief, met nieuwe seizoenen van onder andere Gooische Vrouwen (Videoland) en Oogappels (NPO Start), en Frank Lammers in de komende misdaadfilm Ferry 2 (Netflix).

Dwars door de Lage Landen
Met 55% procent van de stemmen won Dwars door de Lage Landen de Gouden Televizier-Ring. Hoewel een deel van het professionele publiek in Carré dit vooraf al had voorspeld, zagen de meeste aanwezigen de Vlaams-Nederlandse productie toch als een outsider. Wat kunnen we op basis van de data van Bindinc. VOD Insights zeggen over de drie finalisten? Ter herinnering: al deze informatie gaat over de streamende kijkers; gegevens over de lineaire uitzendingen zijn hierin niet meegenomen. B&B Vol Liefde (RTL 4) is online te zien op Videoland, Denkend aan Holland (NPO 1) en Dwars door de Lage Landen (NPO 2) op NPO Start/Plus.

Uit de data blijkt dat B&B Vol Liefde van de drie finalisten het hoogste kijkaandeel scoorde. Daarnaast wordt het, vergeleken met Dwars door de Lage Landen en Denkend aan Holland, beter bekeken door vrouwen. Ook jonge kijkers tussen de 25 en 34 jaar zijn oververtegenwoordigd in het kijkaandeel.

Bij Denkend aan Holland (Omroep MAX) is het plaatje heel anders: hier zijn het juist de mannen en kijkers tussen de 55 en 64 die goed gerepresenteerd zijn. Van de drie finalisten heeft dit programma een publiek dat gemiddeld het minst hoog is opgeleid. Opvallend is ook dat Denkend aan Holland in het oosten van Nederland bovengemiddeld veel kijkers trekt.

Dwars door de Lage Landen (VPRO) heeft een publiek dat hoger is opgeleid dan dat van B&B Vol Liefde, oudere kijkers (55-80 jaar) zijn duidelijk oververtegenwoordigd. Uit de data van Bindinc. VOD Insights blijkt verder dat Dwars door de Lage Landen vergeleken met de andere finalisten hoger scoort op waardering én hoger op NPS (Net Promoter Score). Dit laatste geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat een kijker een titel aanraadt aan een ander. Verder keek het publiek van Dwars door de Lage Landen met bovengemiddeld veel aandacht én vaak in gezelschap. Allemaal tekenen die wijzen op de sterke band die het programma heeft met de kijker, wat ook al bleek in de finale van de Gouden Televizier-Ring verkiezing.

Meer informatie over Bindinc. VOD Insights, trends in het Nederlandse streaminglandschap of consultancy en insights op maat? Ga dan naar www.vodinsights.nl of mail info@bindinc.nl

Bron: Bindinc. VOD Insights/Jorrit van Broekhoven

Bericht delen