TMG: 'Publieke omroep bederft markt'
Mediaconcern TMG, uitgever van ondermeer De Telegraaf, heeft een brandbrief gestuurd aan minister Van Bijsterveldt (Cultuur) over de ‘marktverstorende praktijken’ van de met belastinggeld gefinancierde publieke omroepen.
TMG vindt dat de minister bij de presentatie van het mediabeleid van het kabinet Rutte eind deze week met een duidelijke omschrijving moet komen van de publieke taak en missie van de omroepen.
‘Op dit moment lijkt er geen enkele rem te bestaan op activiteiten van de omroepen, die meer dan 2000 internetsites runnen’. Het huidige beleid van de NPO is er echter al op gericht het aantal websites drastisch te verminderen. Daarnaast wordt de afdeling Internetcoördinatie van de NPO opgeheven en moeten alle sites een directe relatie hebben met radio- of televisieprogramma’s.
De ‘ongebreidelde digitale expansie van de publieken’ schaadt volgens TMG de pluriformiteit van het mediastelsel. Door de concurrentievervalsing is het steeds moeilijker commercieel rendabele websites te lanceren. ‘De massale Ster-exploitatie via deze nieuwe online kanalen legt structurele druk op de advertentietarieven en trekt bovendien direct inkomsten weg bij commerciële aanbieders’, aldus de brief.
TMG wil bovendien dat de minister ingrijpt in de slepende ruzie over de met publiek geld gefinancierde programmagegevens, waarvan de uitgever vindt dat die gratis beschikbaar horen te zijn. ‘De omroepen proberen hier echter nog een slaatje van € 12 miljoen uit te slaan’.
Bron: DFT/Broadcast Magazine