Wie Is De Mol gaat Over-The-Top
Succesformat Wie Is De Mol, gebaseerd op het Vlaamse De Mol, gaat zijn pijlen richten op de Over-The-Top (OTT) markt.
Nadat het in meer dan 50 landen in lokale versies op televisie is verschenen, wordt er nu gewerkt aan een internationale versie, specifiek gericht op OTT Platforms zoals die van Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google, ook wel de FAANG’s genoemd.
Productiemaatschappij NewBe, gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van formats voor digitale platforms, heeft de optierechten op de internationale versie van het format verkregen, specifiek gericht op OTT-platforms.
Traditioneel worden optierechten verkregen per land, De Mol is hiermee wereldwijd het eerste tv-format dat apart rechten toekent aan een platformcategorie. Door het toekennen van deze rechten kan er gewerkt worden aan een internationale versie voor een on-demand platform, naast de lokale versie voor lineaire tv.
“Bij digitale platforms zijn landsgrenzen steeds minder relevant, terwijl grenzen tussen de verschillende platforms juist steeds groter worden”, zegt Jeroen Koopman, CEO van NewBe. “Zo vergt Facebook Watch bijvoorbeeld een totaal andere aanpak dan Netflix, zowel in casting als in release. We hopen onze expertise daarin toe te kunnen passen en zo De Mol in een internationale versie naar de on-demand wereld te brengen.”
De Mol is sinds 1998 een succesvol tv-format, met lokale versies in meer dan vijftig landen. Het format won de prestigieuze Rose d’Or Award in Montreux en is in veel landen, met Nederland voorop, nog steeds extreem populair. Ook in Amerika is het format tien jaar geleden vijf seizoenen lang succesvol uitgezonden via de zender ABC.
De OTT-strategie past in de huidige trend van on-demand platforms zoals Netflix om non-scripted formats te lanceren, die een internationale aantrekkingskracht hebben. Zo maakte Netflix in Edinburgh vorige week nog een flinke lijst van non-scripted originals bekend.
Siobhan Crawford, Managing Director van format rechten beheerder TNFP: “Omdat De Mol op dit moment geen lopende Amerikaanse versie heeft, gaf het een momentum om onze focus met het format te verleggen. In plaats van landen alleen, beschouwen we OTT nu eigenlijk als een op zichzelf staand territorium. Het is bijzonder om met zo’n klassieke hit voorop te lopen in het nieuwe marktlandschap.”
Bron: NewBe/BM