BNR komt met BNR Smart Radio
17 projecten kregen onlangs een innovatiesubsidie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek toegezegd. Daartoe behoort ook een project van radiozender BNR.
Vijf vragen aan Ivar Pruijn van BNR over het project BNR Smart Radio.
Wat gaan jullie doen?
BNR Nieuwsradio biedt audio-content over professionele domeinen zoals economie en technologie. Die content is vaak ook zeer interessant om later terug te luisteren. Wij gaan op basis van het profiel van een luisteraar interessante fragmenten uit alle BNR-audiocontent identificeren en in een volledig gepersonaliseerde playlist aanbieden.
Hoe gaan jullie dat aanpakken?
We analyseren de BNR audio-content met speech-to-text en Machine Learning (AI) technologie om onderwerpen en overgangen te detecteren, in samenwerking met partners BrainCreators (AI) en Media Distillery (media-analyse). Vervolgens maken we een prototype van deze oplossing en toetsen deze met een selecte groep luisteraars op relevantie, accuratesse en luisterervaring.
Wat maakt jullie plan vernieuwend?
Radio heeft momenteel een sterk lineair karakter: een uitzending vindt plaats op een vooraf bepaalde tijd en met de onderwerpen verspreid door de uitzending heen. Door gebruik te maken van cutting edge oplossingen om deze audio te analyseren, waaronder text-to-speech, contextual tagging en machine learning, kunnen de meest relevante stukken uit radio ‘on-demand’ geserveerd worden, zoals gebruikers inmiddels al gewend zijn van diensten als Netflix en Spotify. Dit is tot nu toe nog niet gedaan door radiostations in Nederland.
Hoe gaan jullie er geld mee verdienen?
De dienst zal worden betaald door adverteerders en sponsors die hun naam aan speciale thema’s/onderwerpen willen verbinden. Ook zijn we van plan op een later moment een subscriptiemodel te overwegen voor een ongelimiteerde, persoonlijke en advertentie-vrije playlist, zoals Spotify bijvoorbeeld een Discover Weekly playlist aanbiedt.
Hoe zorgen jullie voor een rode draad in de content? Alle informatie over één topic is efficiënt, maar is het ook effectief?
Dit is een van onze onderzoeksvragen. Onze hypothese is dat het bieden van goed gesegmenteerde fragmenten met een kop en een staart, afgewisseld door een simpele fade-out/-in of een korte jingle, een goede luisterervaring oplevert. Dit gaan we testen met luisteraars.
Bron: SVDJ/BM